ACT: Canberra & settelen in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Belle Jansen - WaarBenJij.nu ACT: Canberra & settelen in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

ACT: Canberra & settelen in Sydney

Blijf op de hoogte en volg Belle

21 Februari 2014 | Australië, Sydney

Vanaf Melbourne nam ik dinsdagochtend (toevallig samen met Annemarie, een Duitse vrouw van de tour van het weekend ervoor) de bus naar Australian Capital Territory: Canberra. Deze stad is vorige eeuw specifiek als hoofdstad ontworpen, als compromis tussen de eeuwige rivalen Sydney en Melbourne. Hoewel niet veel toeristen hiernaartoe komen -aangezien het niet aan de kust ligt en niet echt nachtleven kent is het voor veel backpackers namelijk niet zo interessant- wilde ik graag deze tussenstop maken om wat meer te leren over mijn nieuwe thuisland.

Canberra is erg georganiseerd, heuvelachtig en groen en bestaat uit twee delen die gescheiden worden door Lake Burley Griffin, vernoemd naar de man die de stad heeft ontworpen. Ten noorden van het meer is het residentiële gedeelte van de stad en ten zuiden het parlementaire.
Ondanks dat het maar een kleine stad is en er relatief weinig toeristen komen zijn er een heleboel (gratis) musea en attracties, zoals the National Museum of Australia, the National Gallery of Australia, the Australian War memorial, the National Library of Australia en natuurlijk het Parliament House op Capital Hill (waar de Australische overheid gevestigd is).
Woensdag heb ik een fiets gehuurd en een aantal van deze attracties bezocht, waarbij ik vooral veel geleerd heb over de rol van Australië in de wereldoorlogen. En aan het eind van de middag nam ik alweer de volgende bus, dit keer naar mijn (voorlopige) eindbestemming: Sydney!

Van begin maart tot eind juni zal ik hier studeren aan de University of New South Wales (UNSW) in een buitenwijk in het zuidoosten van de stad. Inmiddels ben ik al ingetrokken in mijn woning voor de komende tijd: samen met 5 anderen (2 Australiërs, 1 uit Hong Kong en 2 nog onbekend) deel ik een appartement op de (gigantische) campus. Het is behoorlijk riant: we hebben allemaal een eigen slaapkamer en delen 2 badkamers en een moderne woonkeuken.

Het reizen de afgelopen maanden heeft me enorm goed gedaan: ik kreeg veel energie door alle nieuwe dingen en mooie plekken die ik heb meegemaakt en gezien en voelde me heel gelukkig. Hoewel ik niet zoveel zin heb in de verplichtingen van studeren, ben ik wel erg blij om de komende maanden een vaste plek en meer structuur te hebben (want de onregelmatigheid van steeds van hot naar her gaan is erg uitputtend), weer meer te kunnen hardlopen en yoga-en (wat er nogal bij ingeschoten is helaas), niet meer uit een backpack te leven en lekker mijn eigen eten te kunnen maken :).

De komende dagen heb ik gelukkig nog de tijd om de campus en de stad een beetje te leren kennen want deze enorme "urban jungle" voelt nu heel overweldigend!

  • 21 Februari 2014 - 13:24

    Regien:

    Leuk om via Skype ook te zien waar je nu zit! Het zal zeker even wennen zijn, lekker genieten van deze mooie kans :-)

  • 22 Februari 2014 - 14:52

    Linda Bloch - Tante:

    Lieve Belle,

    zonet mailde ik je met een skype verzoek, maar bij jou is het nu middernacht. Het lijkt me niet dat je die mail al gelezen hebt: of je slaapt of je bent uit aan het gaan!

    Ik kan me je beschrijving van bijkomen na het uit een rugzak leven wel voorstellen. Alles heeft charme, maar lang niet alles voor een hele lange tijd. Wat goed van je dat je naar Cranberry-town [zo heet het niet, weet ik heus wel, maar ik ben te lui om op te zoeken hoe de uit de grond gestampte Griffin-stad echt heet] bent gegaan en fietsend de musea door bent gegaan [klopt ook niet, weet ik ook wel]. Welke rol krijgt de informatie over de oorspronkelijke bewoners de Aboriginals in al die musea? En hoe kom je er in je dagelijkse leven tot nog toe op de hoogte over/in contact met hen? Ik heb het beeld uit films gekregen dat heel velen aan de drank en aan de grond zitten. Ik hoop dat dit helemaal bezijden de waarheid is. Wil je me op de hoogte houden van jouw indrukken over hen? Ik heb zo met al die oorspronkelijke bewoners te doen, die door die hardvochtige en egoïstische witte geldbeluste kolonialisten de pan in werden gehakt of door ziekten werden belast of verdreven of als kinderen gekidnapt.

    Nou ik hoop dat je heel veel mooiere kanten van Aussie mee maakt. Geniet weer en mag IK al de weken gaan aftellen???

    lindaliefs

  • 23 Februari 2014 - 21:17

    Ella Mazor:

    Lieve Belle,
    Erg leuk om je verhalen te lezen! Volgens mij heb je heel veel.mooie plekken gezien en je kan er echt goed over schrijven ook!
    Heel veel plezier nog en succes met de studie daar. Ben benieuwd om te horen hoe studeren in Sydney is!
    Liefs, Ella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 34351

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: