No place I'd rather be - Reisverslag uit Sydney, Australië van Belle Jansen - WaarBenJij.nu No place I'd rather be - Reisverslag uit Sydney, Australië van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

No place I'd rather be

Blijf op de hoogte en volg Belle

16 Mei 2014 | Australië, Sydney

Het is vandaag weer een prachtige zonnige dag hier in Sydney en gisteren realiseerde ik me: ik wil nu echt nergens anders liever zijn dan hier! Hoezeer ik sommige mensen en dingen thuis ook mis, een hekel heb aan de universiteit hier en toch ook wel begonnen ben met aftellen naar het reizen (3 weken en 2 dagen nog), als ik hier door de stad loop voel ik me zo thuis en gelukkig :).

Het is een heerlijke week geweest, waarin ik een beetje veel vrije dagen heb genomen in Sydney en een tripje naar Adelaide en de outback heb gemaakt. Vorige week vrijdag moest ik om 16 uur het eerste grote essay inleveren, maar omdat ik die donderdagmiddag al af had (!!!) gunde ik mijzelf een dagje vrij van m'n werkgroepen dus ging ik spijbelen en besteedde de dag samen met Charlotte in Newtown, een superleuke wijk in het westen van de stad. Lekker rondlopen, koffie drinken en we hebben allebei een piercing in ons oor laten zetten :).
Daarna ging ik vroeg naar bed, want zaterdagochtend moest ik al om 7:30 de deur uit, richting vliegveld!

In Adelaide (in het zuiden van Australië) werd ik een paar uur later opgewacht door Anne, een vriendin van mijn oude huisgenootje Lisanne die daar nu een paar maanden onderzoek doet voor haar studie tandheelkunde, en haar vriendinnen Allie en Merlijn.
Met z'n 4en hadden we een decadente SUV gehuurd (maar ik was de enige met rijbewijs) om af te rijden naar Flinders Rangers national park, wat ook wel 'het begin van de outback' genoemd wordt. Het was ruim 5 uur rijden vanaf Adelaide; onderweg kletsten we heel wat af, luisterden we fijne muziek en keken we onze ogen uit, zulke prachtige landschappen en kleuren :). Kilometers en kilometers lang geen bebouwing, af en toe een klein en zowat verlaten dorpje, een overvloed aan prachtige velden en boerderijen, bij zonsondergang uitwijken voor overstekende kangaroos.. Een klassieke Australian roadtrip.
Bij aankomst op de campground was het al pikkedonker, dus hielden we snel een kleine barbecue voor we onze (koude!) tentjes indoken.

Zondag besteedden we de hele dag wandelend, op en neer naar St. Mary's peak. Was wat intenser dan we van tevoren gedacht hadden, dus toen we terugkwamen bij de camping waren we allemaal uitgeput; na even bij het kampvuur gezeten en gegeten te hebben gingen we om 19 uur (!) allemaal al knock out.
De volgende ochtend pakten we het hele boeltje weer in, en hebben we eerst een scenic drive van 110 kilometer door het national park gemaakt voor we weer richting Adelaide gingen. Gelukkig veel stops onderweg gemaakt om van het uitzicht te genieten en de benen te kunnen strekken, maar ik was ontzettend moe na die dag bijna 12 uur gereden te hebben!

Dinsdag moesten Anne, Allie en Merlijn allemaal weer naar de universiteit, en had ik in m'n eentje nog even de tijd om Adelaide te verkennen. Het was prachtig weer en ik heb lekker rondgestruind door het centrum, maar heb vooral veel pauze gehouden in koffie-/lunchtentjes omdat ik gigantisch moe was van het intensieve weekend. De meeste Australiërs vinden Adelaide allemaal maar oninteressant, maar ik vond het een hele fijne stad, met mooie oude gebouwen, veel street art, een ontzettend leuke Central market, een supermooie campus en heel veel lekkere restaurantjes. Jammer dat ik er maar 1 dag had..

Door de vele kilometers die we hebben afgelegd, alle indrukken en de gezelligheid met het groepje meiden voelt het alsof ik veel langer weggeweest ben dan 4 dagen, heb eigenlijk nog steeds een echt vakantiegevoel - ondanks dat ik woensdag en donderdag heel wat uren thuis in bed heb doorgebracht om een beetje te herstellen van de vermoeidheid, heb ik ook hier hele leuke dagen gehad. Woensdag na college ben ik samen met Charlotte, Agata en Amélie (allemaal ook hier op uitwisseling) gaan eten bij een heel leuk pop-up restaurantje in Newtown: Lentils as anything. Je kunt kiezen uit 4 gerechten, allemaal veganistisch, en je mag zelf weten hoeveel je ervoor betaalt. Heel lekker was het en het is een supergoed concept! Lentils as anything is al een paar jaar in Melbourne maar deze week was het voor het eerst in Sydney en het is een groot succes, elke dag staan er blijkbaar rijen voor de deur.

Donderdag heb ik door m'n colleges heen geslapen (werd pas om 11 uur wakker, oeps) en ging ik 's middags samen met Charlotte en Meriem (mijn lieve Amerikaanse kamergenootje) naar de Biennale op Cockatoo island. Dat is een verlaten industrieterrein op een eiland op ongeveer 20 minuten varen vanaf de haven van Sydney (vergelijkbaar met de NDSM werf in Amsterdam-Noord) waar deze maand een grote verzameling moderne kunst te zien is in verschillende gebouwen. Mijn favoriet was een indrukwekkende video installatie waarop een transcript van het verhoor van de verdachte van een moordzaak te zien was, in combinatie met licht- en geluidseffecten. De manipulatieve opmerkingen van de agent zorgden ervoor dat de vrouw uiteindelijk toegaf haar man doodgeschoten te hebben, ook al zei ze aanvankelijk zich niets meer te kunnen herinneren.

Lekker vroeg naar bed weer daarna, en vanochtend had ik eindelijk weer wat meer energie! Na een rondje hardgelopen te hebben moest ik mezelf met moeite naar de universiteit slepen.. Het enige dat ik wil doen is buiten zijn en genieten van de zon, en niet naar de ijskoude collegezalen van UNSW gaan..
Maar ik zit braaf op campus vandaag. In de komende 3 weken heb ik nog 2 grote essays, 2 kleine, 2 mid term exams en een presentatie.. Dus ik ga nu een studieplanning maken en aan de slag!


  • 16 Mei 2014 - 18:12

    Regien:

    Lieve Koot,
    Het is maar goed dat ik niet alles van te voren weet, ben heel blij achteraf alles zo enthousiast beschreven te lezen. Geluksmomenten zijn er bij de gratie van de dipjes :-)
    Nu weer knallen voor die punten en dan is het straks weer dubbel genieten met Carry samen.
    Trots op je, want drie jaar geleden had je dit echt niet gekund!!
    Dikke kus

  • 16 Mei 2014 - 19:00

    Carry:

    Klinkt allemaal weer heerlijk! Gek idee he dat je alweer over een paar weken weggaat?? Geniet er nog maar even goed van, veel studeren, maar ook jezelf goed verwennen! Kus

  • 17 Mei 2014 - 23:20

    Leonie:

    Lieve Belle,

    bijzondere verhalen weer en met de nodige humor en zelfspot geschreven, vind ik heel leuk om te lezen. Fascinerend wat en hoe je het allemaal meemaakt. Ik ben, zoals je weet niet avontuurlijk ingesteld, geniet door jouw verhalen en avonturen van Australië. Nu hoef ik zelf niet...

    Veel liefs!
    Leonie

  • 23 Juni 2014 - 22:34

    Linda Bloch:

    LIeve Belle,

    Ook al ben jij samen met je zussie Carry Myamar onveilig aan het maken, op dit moment: toch nog even aan je doorgeven dat ik zonet je BelleBlog van ... 16 mei heb gelezen! Over je reis naar Adelaide. Ook al is het al meer dan een maand geleden, ik hoop dat je de herinneringen nog levendig hebt. In elk geval een extra piercing, die zal je je leven lang [tot je 120ste] bij je hebben. Ik wil graag foto's! Hoeveel weken zal ik daar t.z.t. voor uittrekken?

    Dat Lentils as anything-concept intrigeert me het meeste... voor kopieren naar NL!

    Lieve lindakus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 34346

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: