The rice experience op Living Land farm - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Belle Jansen - WaarBenJij.nu The rice experience op Living Land farm - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

The rice experience op Living Land farm

Blijf op de hoogte en volg Belle

05 Augustus 2014 | Vietnam, Hanoi

De dag voor ik uit Luang Prabang vertrok bracht ik door op de organic farm Living Land, een paar kilometer buiten het stadje.
Na alle rijstmaaltijden die ik in de afgelopen maanden heb genuttigd leek het me leuk om eens met eigen ogen te zien waar rijst nou eigenlijk vandaan komt. Net als in de rest van Zuidoost Azië is rijst in Laos het hoofdingrediënt van elke maaltijd; de gemiddelde Laotiaan eet 20 kilo rijst per maand (!) en rijst verbouwen is dan ook de meest belangrijke taak van de boeren.
In 3,5 uur leerden we hoe je van een zaadje uiteindelijk een rijstkorrel krijgt, een proces dat in werkelijkheid zo'n 6 maanden duurt*:

Stap 1: Het selecteren van de zaadjes. Sommige zaadjes zijn leeg en ze willen alleen de beste zaadjes planten. Eerst worden dus de lege van de volle gescheiden: de zaadjes worden in zout water gegooid, zodat de volle naar beneden zakken en de lege blijven drijven.

Stap 2: De zaadjes planten in kleine bakjes met compost. Na ongeveer 14 dagen zijn ze groot genoeg.

Stap 3: Het veld ploegen met hulp van een waterbuffel. (Stond tot mijn knieën in de modder maar leuk om te doen!)

Stap 4: Het planten van de inmiddels kleine rijstplantjes in het omgeploegde veld.

Stap 5: Irrigatie en onkruid wieden. Door met de hand een geul te maken in het zand laten ze steeds water in het veld stromen zodat de rijstplanten onder water blijven staan. Het onkruid wordt met de hand eruit getrokken, tot een bal gemaakt en weer terug de grond in gestopt als compost.

Stap 6: Het oogsten van de rijstplanten met een zelfgemaakte zeis en laten drogen op een grote stapel.

Stap 7: De inmiddels gedroogde rijstplanten bij elkaar binden en de zaden eruit slaan.

Stap 8: Met grote waaiers over de zaden wapperen om de goede rijst van de slechte te onderscheiden: de goede zaden zijn zwaar en blijven liggen, de slechte zijn licht en waaien weg.

Stap 9: De rijst vanuit de bergen terug naar de boerderij brengen. Dit gebeurt in grote, zware manden op de rug.

Stap 10: De zaden stampen zodat de schillen ervanaf gaan en de rijst eruit komt.

Stap 11: De gestampte zaden zeven zodat er 3 verschillende delen overblijven:
- De rijst
- Het fijne stof van de zaden, wordt gebruikt als kippenvoer
- De schilfers van de zaden, worden gebruikt om rijstwhiskey van te maken

Stap 12: De rijst 3 tot 10 uur weken in water en daarna schoonspoelen.

Stap 13: De rijst 10 minuten stomen, dan omdraaien en nog een keer 10 minuten stomen.

Stap 14: Eten! We kregen een lunch met alleen maar producten gemaakt van rijst: dunne wafeltjes gemaakt van rijst en kokos, iets dikkere rijstkoekjes met een suikerlaagje, de gestoomde sticky rice met een pittige chilidip en rijstwafels. En natuurlijk als drankje: rijstwhiskey!


* met hulp van een reisblog die ik op internet tegenkwam

  • 05 Augustus 2014 - 04:32

    Maarten:

    Hoi, je zal wel geen flauw idee hebben wie ik ben en dat klopt ;-)
    Ik had het idee om voor mij hobby bij waarbenjij.nu mede Nederlanders een berichtje te sturen voor het volgende.
    Ik reis zelf ook veel en zit nu momenteel in mongolie voor 5 maanden.
    Ik werk als vrijwilliger in een kindertehuis. Mij grootste hobby is het verzamelen van buitenlands briefgeld. Nu is mijn vraag van mocht je toevallig nog een mooi briefje uit jou land overhebben zou ik die graag van je willen overnemen. Het gaat natuurlijk natuurlijk niet om een briefje van een waarde van 5euro haha Maar kleine waardes. Als je dan in nl ben zou ik de originele waarde+verzendkosten graag aan je overmaken zodat je hem kan opsturen of ik woon in Rotterdam misschien ophalen. Ik snap het is een hele rare vraag maar ik vind het gewoon leuk om te proberen

  • 05 Augustus 2014 - 10:03

    Regien:

    Ik snap niet dat rijst zo goedkoop is...

  • 05 Augustus 2014 - 10:33

    Flo:

    ik heb gelijk zin in rijst!

  • 05 Augustus 2014 - 11:36

    Leonie:

    Lieve Belle, wat een hoeveelheid werk voor zo'n maaltijd. Ook ik. Kreeg meteen zin in rijst. En toch zou ik na maanden ook weer snakken naar een volkorenboterham of een aardappel. Ieder zijn gekte.

    Ondertussen zijn wij lekker lui in Zwitserland. Lekker lui is relatief, we wandelen ook flink in de bergen. Daarna is het goed uitrusten in Zwembad, sauna, op terrasje en gewoon lezend. Hoewel mijn Auschwitzboek niet echt relaxend is. Het is geschreven door iemand die op zijn tiende als overlever uit A kwam, Thomas Bürgenthal, en die later rechter werd bij het intern Strafhof in den haag. Een bijzondere man.

    Ik weet niet wat je allemaal meekrijgt van het Ndl nieuws, het is in ieder geval geen komkommerzomer wat dat betreft. Ik bedoel zo een waarin het alleen gaat over de kwaliteit van het zwemwater en het onweer dat er gisteren was en wel een half uur voor een ondergelopen straat in Tietjerksteradeel zorgde.

    Veel liefs! L

  • 09 Augustus 2014 - 09:27

    Linda Bloch:

    Wat onvoorstelbaar veel werk en leuk dat je dit aan ons allemaal doorgeeft!!!! Heeeeel interessant en super dat je dat gedaan hebt! Ik waardeer rijst nu toch maar heel veel meer, dan voor ik dit las. Hoe weet je trouwens allemaal wat je aan het doen bent? Lees je dat in reisgidsjes, hoor je dat van andere reizigers, via internet? Vertel, hoe kom je toch op al die leuke ideeën om iets te gaan ondernemen?

    Gisteren zei je moeder dat het nog -maar- 14 dagen is voor je terug op NL-se bodem bent!

    IK, zei de gek, kijk er naar uit,

    lindakustante

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 34334

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: