ALL YOGA op Koh Panghan - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Belle Jansen - WaarBenJij.nu ALL YOGA op Koh Panghan - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

ALL YOGA op Koh Panghan

Door: Belle

Blijf op de hoogte en volg Belle

21 November 2015 | Thailand, Ko Pha-Ngan

De afgelopen weken heb ik doorgebracht op Koh Panghan, een eiland in de Golf van Thailand, waar ik bezig ben met een opleiding tot yoga lerares. Iets waar ik al jarenlang over heb gedroomd; ik kan nog steeds niet geloven dat het nu echt aan het gebeuren is!

De opleiding wordt o.a. geleid door Vari, een hele vette en inspirerende leraar die ik 2 jaar geleden in Chiang Mai (noord-Thailand) heb ontmoet. De locatie is absoluut waanzinnig, in de jungle bij een kleine baai in een afgelegen deel van het eiland, alleen bereikbaar met kleine boot. Het uitzicht is prachtig, en als de zon schijnt is het echt paradijselijk - alleen het is deze maand blijkbaar de heftigste maand van het regenseizoen, dus we hebben ook heel veel buien en storm (maar het grootste gedeelte van de tijd zijn we toch binnen in de yoga shala).

We zijn nu op dag 21 van 24, dus de opleiding zit er alweer bijna op... Het programma is superintensief, 6 dagen per week van 7:30 tot 18 uur: 's ochtends eerst cleansing practices (om gifstoffen uit het lichaam te krijgen) en meditatie, gevolgd door 2 uur Ashtanga yoga (een vorm van yoga waarbij je altijd dezelfde reeks oefeningen doet, de Primary series, wat soms een beetje saai en "militair" of rigide gevonden wordt maar waardoor je wel heel goed elke dag/week/maand kan merken of je vooruitgang hebt geboekt. Het is niet mijn favoriete vorm van yoga maar wel een supergoede basis om te hebben voor andere yogastijlen).
Na een brunch/douche pauze zingen we eerst allerlei mantra's, dan hebben we 2 uur les in anatomie of filosofie, daarna workshops waarin we de opbouw van elke pose leren om te kunnen uitleggen aan studenten en oefenen met lesgeven op elkaar. Tot slot nog een uur self practise yoga, de aangepaste versie van de officiële Ashtanga serie (de les die we na afloop ook aan anderen zullen gaan lesgeven).

's Avonds hebben we altijd ook nog huiswerkopdrachten te doen, dus behalve yoga, (koud) douchen, (heerlijk!) eten en slapen (onder het genot van het enorme lawaai van parende kikkers- lijkt meer op loeiende koeien!) is nergens tijd voor. Maar er is ook verder eigenlijk niks te doen hier dus komt goed uit :).

Voelt heel goed om zo'n ritme te hebben elke dag, en om vooruitgang te merken na zoveel trainen (ik kan nu bijvoorbeeld de tripod head stand!) maar ik ben wel echt heel erg moe en merk wel dat mijn lichaam even rust nodig heeft. Elke zaterdag hebben we gelukkig vrij om een beetje te kunnen uitrusten. Ik heb vandaag expres ook een paar uur in m'n eentje doorgebracht want het is behoorlijk intens om altijd in een groep te zijn, hoe gezellig het ook is. We zijn met 25 in totaal (vooral uit West-Europa en de VS, maar ook Kazachstan, China, Guadeloupe & Peru) en met het grootste gedeelte kan ik het goed vinden gelukkig, dus het is echt een fijne tijd hier.

De eerste tien dagen voelde ik me wel enorm gestrest door de hoeveelheid informatie die moeilijk te verwerken is, en superonzeker over mijn prestaties wanneer ik voor een groep moet staan, maar gelukkig werd dat eind van de tweede week al wat beter en deze derde week was daardoor een stuk ontspannender. Ik heb nog heel veel te leren maar kijk er echt naar uit om hierna les te gaan geven aan beginners om ervaring op te doen!

  • 21 November 2015 - 12:53

    Rosa:

    Wat ontzettend goed om te lezen Belle!! :) ben zo blij voor je dat je het fijn hebt. Ga zo door zou ik zeggen, heel insprirend! :) dikke knuffel!

  • 21 November 2015 - 13:23

    Regien Bloch:

    Kom maar gauw hier lesgeven: ik ben wel je leerling :-)
    Dikke kus

  • 21 November 2015 - 13:42

    Sido Notermans:

    Wat een mooi avontuur, Belle! Kom je dan lesgeven bij Thrive Yoga, bij mij in het gebouw aan het Azartplein?

    Liefs, Sido

    P.S Ik was op Koh Samui en Kho Phi Phi in 1989....

  • 21 November 2015 - 16:25

    Maya:

    Je volgt je hart en voelt je gelukkig, wat fijn om te lezen Belle.
    Ik dacht gisteren aan je en vind nu dit inspirerende verhaal.
    Liefs van Maya

  • 22 November 2015 - 10:46

    Flo:

    hi Bellie!

    Dat klinkt wel heerlijk, ik vind ashtanga yoga echt super, dus je mag zeker op mij oefenen als je weer terug bent ;-)

    Geniet ervan!

    kus flo

  • 22 November 2015 - 14:52

    Gerwi:

    Hi Belle,

    wat heftig, intens en energiek klinkt het. En dat doe je allemaal maar, je droom achterna!! Over een paar dagen ben je officieel yoga lerares, echt goed.

    Geniet ervan :-)
    Liefs Gerwi

  • 22 November 2015 - 23:24

    Linda Bloch:

    Waar zijn de tijden dat je makkelijk in een zitje voorop mijn fiets zat en ik je hoofd moest ondersteunen : jij in slaap gevallen en mijn arm ook op weg naar huis in Diemen!!!

    W A U W B E L L E E F T H E T ! ! !

    lindatripleheadknuf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 34333

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: