Om & roam - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Om & roam - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Om & roam

Blijf op de hoogte en volg Belle

08 Februari 2016 | Laos, Luang Prabang

Een bus die zó overboekt is dat sommige mensen hun slaapplek met een vreemde moeten delen en anderen (waaronder ik) in het gangpad in elkaar gevouwen zitten. De man van het busbedrijf heeft zich in een holletje tussen de tassen achterin genesteld en ligt daar nu samen met een fransman die zich niet van zijn slaapplekje liet wegjagen. Discolichtjes aan. Afentoe valt er een voet van iemand boven op me. Ik leun met mijn rug tegen die van een oude Laoaan. Van alle busreizen die ik heb gemaakt is deze wel een van de meest memorabele. Gelukkig ben ik lekker klein en is het maar een rit van 5 uur ;).

Nog lang niet klaar voelde ik me om afscheid te nemen van Chiang Mai - maar zoals iemand pasgeleden tegen me zei: het is nooit erg om 'te vroeg' weg te gaan, dan heb je goede redenen om terug te komen.
De afgelopen weken heb ik allemaal interessante dingen gedaan en mensen (her-)ontmoet; als ik de kans krijg om in Chiang Mai te werken, dan verhuis ik morgen! Alleen moet ik dan wel een officieel werkvisum zien te regelen of op z'n minst een toeristenvisum voor 6 maanden, want nu was het veel gedoe en gestress toen bleek dat ik niet meer kon verlengen na 3 maanden in het land en dat ook een border run geen zin meer had. Uiteindelijk heb ik een flinke boete moeten betalen aan de grens omdat ik mijn visum overschreden had, maar dat had ik er graag voor over.

Afgelopen week heb ik bij Omsala een Thaise massagecursus gevolgd, iets dat ik al een paar jaar wilde doen. Thaise massage wordt ook wel yoga voor luie mensen genoemd, het hele lijf wordt namelijk flink gerekt en gestrekt en alle gewrichten worden versoepeld. De masseuse zet haar eigen lichaamsgewicht in en gebruikt daarvoor niet alleen haar handen maar ook ellebogen, knieën en voeten. Omdat ik er zelf lichamelijk zoveel baat bij heb wilde ik leren het ook bij anderen te kunnen doen, en ik wilde me zekerder voelen over het geven van de korte massage tijdens savasana (de 'lijkhouding', de ontspanning aan het eind van een yogales). Samen met de Amerikaanse Julia kreeg ik les van Nha, een hele goede, ervaren lerares en bovendien een leuke kletskous. Toen ik haar vroeg wat ze doet als mannen vragen naar de welbekende happy ending vertelde ze lachend: "I tell them: if I'd like you I would do it for free, but no thank you".
We hebben in 5 dagen geleerd een full body massage van 2,5 uur te geven; nu is het een kwestie van heel veel oefenen om alles te onthouden.
Volgende keer wil ik graag ook Chi Nei Tsang leren geven, een massage van de buik en inwendige organen die heel intens maar effectief is.

Noriko, de Japans-Nederlandse vrouw die ik hier 2 jaar geleden via Lisanne heb ontmoet, is bezig met een project met Burmese vrouwen in een dorp vlakbij de grens met Myanmar. In het dorp wordt al jaren groenten en fruit verbouwd, maar daarbij worden heftige pesticiden gebruikt met grote gezondheidsproblemen als gevolg. Daarom probeert Noriko de lokale bevolking te stimuleren zelf andere manieren van inkomsten te creëeren, zonder afhankelijk te zijn van de grote corporaties met chemicaliën. Ze maken nu jam en thee van biologische roselle (hibiscus) en proberen dit in Chiang Mai te verkopen, en het plan is ook pindakaas te gaan maken. Ik heb de voice-over ingesproken voor een filmpje om investeerders te interesseren; zodra ik toestemming krijg om dit met jullie te delen zal ik de link doorgeven.
De bedoeling is nu dat de vrouwen eerst de kans krijgen om te leren zelfstandig te ondernemen, zodat ze niet afhankelijk meer zijn van charity.
In de toekomst wil Noriko in het dorp daar een home stay aanbieden voor toeristen, inclusief yogalessen. Zo kunnen biologisch eten, het steunen van de lokale bevolking en de voordelen van yoga gecombineerd worden. Een project waar ik heel graag bij betrokken zou willen zijn: het combineert mijn studie met de liefde voor ecotoerisme, goed eten én yoga.

Daarnaast heb ik twee leuke jonge Thaise meiden ontmoet die een paar maanden geleden vanuit Bangkok naar Chiang Mai zijn verhuisd en daar een heel tof cafeetje zijn begonnen. Ze maken verse salades, sandwiches, thee en limonades en 's avonds lekkere cocktails. De locatie en setting zijn heel goed geschikt voor yogalessen en ze willen ook in hun huis buiten het oude stadscentrum yoga gaan aanbieden, dus daar hebben we samen al een beetje over zitten kletsen.
Inmiddels ben ik ook een bekend gezicht geworden voor Rose, de eigenaresse van de yogastudio Wild Rose waar ik van droom ooit te mogen werken. Ze herkende me nog van 2 jaar geleden en deed dezelfde workshop yogafilosofie van Sarra als ik. Bovendien kent ze ook Julie van Luang Prabang Yoga waar ik nu een maandje les ga geven, dus ik hoop op haar een fantastische indruk te gaan maken ;).

  • 10 Februari 2016 - 21:41

    Linda Bloch:

    Ha lieve Bel,

    Ondanks dat jij zulke leuke, inspirerende, wisselende ervaringen hebt en beschrijft ... blijf ik maar in dezelfde kras van de plaat hangen: WAT BEN IK TROTS OP JE!!!

    lindaliefs

  • 10 Februari 2016 - 21:42

    Regien Bloch:

    Allereerst: vlgs mij is er iets misgegaan met de e-mails over dit verhaal van jou! Oma, Peter en Carry kregen wel bericht en ik niet...
    Ik bied me aan voor een full body massage! Vandaag had ik een hoofdmassage bij Marleen. Best intiem eigenlijk. Leer je dat ook een keer? Het was echt enorm lekker!

    Wat een klein wereldje blijkt de yogawereld te zijn of lijkt dat maar zo? Fijn dat je toch je studie kunt gebruiken in je werk van nu. Ecotoerisme, is daar ook een master over?
    Zet je je 'proef'blog voor Zenzoekers ook nog in deze blog?

    Oma vraagt of ik wil reageren namens haar, want zij kan dat niet: ze vindt het geweldig fijn om te lezen dat jij het zo naar je zin hebt. Heel veel groeten en blijf schrijven ook al schrijft ze niet terug ('ik heb het druk'), want Oma leest het graag.

    Veel liefs uit Diemen

  • 11 Februari 2016 - 22:26

    Leonie:

    Lieve Belle,
    Regien verwoordt mijn wens: graag een massage. Op mij mag je altijd oefenen. Ik heb ook een soort drukpuntenmassage geleerd en heb zelfs een draagbare massagetafel aangeschaft. Dat draagbaar moet je met een korreltje zout nemen, het is een groot, zwaar ding, maar inderdaad opklapbaar en in een draagtas.
    Hier alles goed, in principe. Af en toe neem ik wat veel hooi op mijn vork, maar dan schuif ik dat er ook wel weer af.
    Heb het goed en leer veel leuke nieuwe dingen. In mijn verplichte nascholing van gisteren over dementie leerde ik dat blijven bewegen (zelfs kauwen) helpt tegen dementie en nieuwe dingen leren ook. Dat betekent dat als je eenmaal weet hoe een sudoku werkt, het niet meer telt, omdat het een soort trucje wordt. Het gaat om echt nieuwe dingen leren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 34331

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: