Spiegeleieren ipv Shakshuka - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Spiegeleieren ipv Shakshuka - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Spiegeleieren ipv Shakshuka

Blijf op de hoogte en volg Belle

21 April 2016 | Laos, Luang Prabang


Afgelopen week had ik vakantie voor Lao nieuwjaar. Na een paar hele geslaagde dagen in Nong Khiau, een prachtig bergdorpje ten noorden van Luang Prabang, vertrok ik naar het zuiden van het land. Daar was ik tijdens mijn rondreis 2 jaar geleden nog niet geweest en dus nog altijd erg benieuwd naar. Achteraf ben ik nog steeds heel blij dat ik ben gegaan, want nu weet ik dat het zuiden superkut is. (En nee, ik was niet ongesteld.)

Hier komt even een klaagzang over afgelopen week; dit zijn nog maar een aantal anekdotes. Niet verder lezen als je geen zin hebt in #firstworldproblems ;).

- Toen ik in Champasak op de fiets zat naar het Khmer tempelcomplex Wat Pho (10 km in 40 graden zonder schaduw) ben ik lastig gevallen en onzedelijk betast door vier 10-jarige jongetjes. Geen grapje: ze kwamen naast me fietsen, riepen eerst een aantal keer "fuck you, fuck you, fuck you!" en daarna greep een van hen flink in mijn kruis. Ik werd enorm kwaad, zei dat ze van me af moesten blijven en schrikte ze daarmee gelukkig wel af. Maar vlak daarna toen ze weer achter me fietsten, begonnen ze weer met roepen en riep ik keihard terug "fuck you, you don't even know what it means" en stak ik mijn middelvinger op. Een echt yoga-moment om trots op te zijn, hahaha.
Na het tempelbezoek en de fietsrit was ik zó moe (en had ik enorme last van mijn knie) dat ik meerdere gezinnen in pick-up trucks heb gevraagd of ik met fiets en al achterin zou mogen meerijden. Toen ik steeds weer afgewezen werd, barstte ik in tranen uit. De parkeerwachten wilden alleen helpen met een tuktuk regelen als ik het belachelijk hoge bedrag van 80.000 kip zou betalen (€8) - alles draait om geld. Godzijdank was er uiteindelijk toch een gezin dat me wel mee wilde nemen, ik denk dat ze mijn wanhoop aanvoelden. Die avond lag ik om 19u in bed; het was niet mijn beste dag.

- De meeste locals in het zuiden spreken geen Engels of doen alsof ze geen Engels spreken. Ze praten niet tégen de "falang" (= de blanke) maar praten en lachen wel allemaal óver de falang. Ik kan niet heel veel Laoaanse woorden begrijpen maar elke keer dat falang gezegd wordt is het niet echt meer een raadsel waar ze het over hebben. Misschien dat de vele backpackers daar ook niet heel aardig tegen de locals zijn (geweest) - in het noorden zijn de mensen in ieder geval een stuk vriendelijker tegen elkaar en wordt tenminste gedag gezegd!

- Op bijna alle menukaarten op de eilandjes staat shakshuka, het heerlijke Israëlische ontbijtgerecht gemaakt van in tomatensaus gepocheerde eieren. Normaal bestel ik bijna altijd lokale gerechten, maar voordat ik voor 27 uur de bus in zou stappen trakteerde ik mezelf op een lekker "luxe" ontbijtje - relatief duur, namelijk €2,50. Helaas kreeg ik geen shakshuka, maar 2 spiegeleieren met 5 plakjes tomaat. Toen ik de kokkin (netjes) vertelde dat dit geen shakshuka is begreep ik dat ze totaal niet weet wat het dan wel is. Na wat plaatjes te laten zien op internet en receptuitleg van mij, kon ze alleen maar schaapachtig lachen. Waarom heb je iets op het menu staan als je niet eens weet wat het is en kan er dan niet eens sorry vanaf?!
Na een uurtje kon ik gelukkig zelf weer lachen om mijn opgelopen frustraties en het relativeren: spiegeleieren in plaats van shakshuka, okee big deal.

- Het was elke dag 40 graden. Vanaf 7 uur 's ochtends. 40 graden. Alles is gortdroog en er is amper schaduw. De energie is dan ook extreem laag en sloom, waar ik nogal gevoelig voor ben. Wijze les: ga niet naar het zuiden van Laos in droogseizoen.

Als je tot hier gelezen hebt: bedankt voor het aanhoren. Ik weet dat het "problemen" van niks zijn, maar soms is het fijn om frustraties lekker van me af te schrijven - en ik vind dat ik best open mag zijn over dat er ook wel eens minder leuke weken zijn, dat het hier heus geen perfect paradijs is.

Zodra ik terugkwam in Luang Prabang maandagavond voelde ik me alweer een stuk beter en kon ik weer met frisse moed en positiviteit deze nieuwe week in :).

  • 21 April 2016 - 07:50

    Leonie:

    Lieve Belle,
    Heerlijk om ook zo'n shitverhaal te lezen. Ik had vannacht abominabel slecht geslapen. Heb het te druk in m'n hoofd. Komt zelden of nooit voor. Slecht slapen is redelijk gewoon sinds ik in de overgang ben (geweest?) maar abominabel slecht is een zeldzaamheid. Vandaag gaan we naar oma Joke die 95 wordt. Ook passen we op Joshua. Geen redenen voor slecht slapen maar morgenavond begint Pesach en ik wil graag wat dingen koken en voorbereiden voor de seder die we bij een vriendin doorbrengen. Bovendien zou ik voor zaterdag na de sjoeldienst voor speciaal Pesachlekkers zorgen. En ik heb morgen van half negen tot half drie cliënten. Dus mijn programma is te vol. Er zit wel ergens een uur pauze tussen maar vannacht wilde mijn hoofd maar niet leeg worden.

  • 21 April 2016 - 07:53

    Leonie:

    He, ik had nog meer geschreven, waar is dat gebleven. Shit dus. Ik schreef dat het zo lekker was dit van me af te schrijven, had er nog wat leuke smileys bijgeplakt en gevraagd of het jou ook zo hielp om het van he af te schrijven. Bovendien dacht ik dat anderen nu ook wel een shitverhaal zouden schrijven. Ellende verbroedert. Ben benieuwd. Kus en liefs van je tante!

  • 22 April 2016 - 07:11

    Regien Bloch:

    Lieve Belle,
    Misschien heb ik daarom nog niet gereageerd: geen shit te melden...
    Getverderrie die kleine jongens moeten met hun vieze handjes van mijn mooie Belle afblijven!
    Wordt opeens die Shakshuka wel heel onbelangrijk!
    Moet er een knokploeg jouw kant op?
    Liefs, R

  • 29 Mei 2016 - 22:23

    Linda Bloch:

    Lieve Belle,

    Ook al is het meer dan een maand later: wat open, eerlijk en oprecht dat je deze ervaringen ook zo met je buitenwereld wilt delen!

    Op de 1 of andere manier ben ik er niet eerder in geslaagd om deze blog van je te lezen: zo kun je dat ook als een nare ervaring toevoegen aan je rijtje van 'eens maar nooit weer'!!!

    weer veel lindaliefs, ook al weet ik dat je nu in HongKong bent [en ik in Israel]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 34345

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: