Heftige stormen, ziekenhuisperikelen & foodie tour - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Heftige stormen, ziekenhuisperikelen & foodie tour - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Heftige stormen, ziekenhuisperikelen & foodie tour

Blijf op de hoogte en volg Belle

05 Mei 2016 | Laos, Luang Prabang

De afgelopen weken in Luang Prabang waren superleuk, naast de yogalessen heb ik van alles beleefd en een aantal leuke ontmoetingen gehad; hierbij een update over wat recente ontwikkelingen :).

Zo ben ik een middag bij Novelty Cafe, een koffietentje dat gerund wordt door een Zwitsers-Thaise vrouw, gaan brainstormen over het nieuwe menu. Heel fijn om weer creatief na te kunnen denken over mijn andere grootste liefde: eten. Er zijn zoveel heerlijke en gezonde dingen te maken die ik hier in LP behoorlijk mis, dus het was leuk om nu al mijn input en ideeën te kunnen delen. Het heeft mij ook geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met maaltijdsalades maken met de ingrediënten die ik hier op de lokale markt kan kopen, dus ik kan mijn grote-hoeveelheid-groenten-behoefte weer een beetje vervullen nu.

Daarnaast heb ik twee ochtenden in het ziekenhuis doorgebracht, omdat ik een röntgenfoto van mijn longen nodig had om te bewijzen dat ik geen tuberculose heb voor de visumaanvraag voor een working holiday in Nieuw Zeeland (samen met Carry in het najaar). Het ziekenhuis hier is echt betreurenswaardig, zo vies en inefficiënt en onprofessioneel, ik heb echt medelijden voor iedereen die hier medische zorg nodig heeft... De dokters spreken amper Engels dus het was een uitdaging om het benodigde papierwerk op orde te krijgen, maar het is gelukt! Alles is opgestuurd naar de immigratie in Auckland, dus nu alleen nog afwachten of mijn visumaanvraag ingewilligd wordt.

Daphne en ik zijn samen een lang weekend naar Chiang Mai geweest, mijn favoriete plek hier in Zuidoost Azië. We hadden een vrije dag voor de Dag van de Arbeid en hebben onszelf getrakteerd op 4 decadente dagen op "hipster tournee", fietsend langs allemaal koffie- en brunchplekjes. Daar aten en dronken we alle healthy Westerse dingen die we hier in LP niet kunnen krijgen: heerlijke koffies met 'latte art', groene smoothies, acai bowls, quinoa salades, vers gemaakte pindakaas.. en natuurlijk ook wat van onze favoriete lokale Thaise gerechten. Yummmmmm.
Verder hebben we een paar hele goede yogalessen bij Wild Rose gehad, een Chi nei tsang (Chinese massage van buik en interne organen) en Thaise massage genomen en onze Franse vriend Vincent met zijn old timer tuktuk Betty was ook in Chiang Mai dus hebben veel tijd met hem samen doorgebracht en Bloody Mary's gedronken. Geslaagd weekend!

Iets minder leuk is het weer hier: we hebben regelmatig 's avonds en 's nachts heftige stormen. Vorige week maandag was het het meest intens: het heeft ruim een uur lang keihard geregend en gestormd waardoor de straten onder water stonden en meerdere bomen en elektriciteitspalen omvielen op straat en op huizen, met veel schade als gevolg. Een aantal uur was er nergens electriciteit, en het leek wel een spookstad doordat de wegen onbegaanbaar waren en alles pikkedonker was.
Ik was toen de storm begon net op straat, op weg naar een bar om daar iemand te treffen voor een hot date, maar die viel helaas dus letterlijk in het water... Omdat ik door- en door natgeregend was en daarna een tijdje in mijn natte kleren heb gezeten heb ik een flinke verkoudheid opgelopen, dus ondanks dat het overdag dik 35 graden is loop ik flink te hoesten en snotteren.
De stormen schijnen dit jaar voor het eerst te zijn, dit zijn de locals ook niet gewend, ik vrees dat dit een van de tekenen van klimaatverandering is. Het enige fijne eraan is dat het in de ochtenden vaak wat koeler is en dat alle planten en bomen lekker bewaterd worden. Wat ik heel bijzonder vind is dat veel locals 's ochtends vóór 7 uur al op straat aan het vegen en opruimen zijn, zodat het even later op de ochtend alweer voelt alsof er niks gebeurd is.

Laatste nieuwtje is dat ik bijna, soort van, een beetje duidelijkheid heb over wat ik wil gaan doen de komende maanden. Mijn plan is nu om eind mei eerst naar Hong Kong en Shenzen te gaan om Inez & Douwe (studievrienden) daar te zien, daarna een paar weken naar Bali en eind juni naar Amsterdam te komen voor de zomermaanden.
Ik hoop bij een aantal yogastudio's wat lessen te kunnen geven als invalkracht en daarnaast eventueel nog ander werk te vinden, en ondertussen als huisoppas / huisdieren- en plantenverzorger op verschillende plekken in de stad te kunnen wonen. Dus mocht je een paar weken op vakantie gaan en iemand zoeken om op het huis en inboedel te letten, dan hoor ik het graag!

  • 05 Mei 2016 - 10:07

    Leonie:

    Lieve Belle,
    Hier is het een stralende 5 mei. Dan is het extra leuk als je uit het raam kijkt en die vlaggen ziet wapperen. Gelukkig wordt het elke dag ook wat warmer☀️, en daar zijn we hier erg aan toe. Hemelvaart valt samen met Bevrijdingsdag. Vanwege dat eerste is het een vrije dag. Dat tweede is alleen maar om de vijf jaar vrij. Ik las laatst een stuks in de krant hoe raar dat eigenlijk is. Vrijheid is ons grootste goed, dat zou toch reden voor een vrije dag moeten zijn, daar kunnen we bv elke tweede dag (kerst, Pasen, Pinksteren) voor inleveren. Dan hebben mensen nog twee dagen die ze zelf ergens kunnen inzetten. Bijvoorbeeld Suikerfeest of grote verzoendag. Grappig hoe er automatisch hoofdletters gemaakt worden.
    Altijd leuk om jouw blog te lezen. Ik krijg meteen zin in Thais eten! Gisteren heb ik voor het eerst in mijn leven een boterkoek laten verbranden. Ik was weggegaan en dacht dat het niet erg was om als de oven op tijd uit zichzelf uit zou gaan,

  • 05 Mei 2016 - 10:10

    Leonie:

    (zeker op een verkeerde toets gedrukt, had nog niet gepost moeten worden) 'm er nog wat in te laten staan...

  • 05 Mei 2016 - 10:13

    Leonie:

    Ik had nog meer geschreven maar ik ben zo'n oen, dat is weg en ik heb niet de puf het opnieuw te schrijven. Het ging over een nieuwe boterkoek bakken, als tegenwicht tegen al het gezonde fruit dat ik eet (niet dus) en of je ook in ons huis wilt wonen ook al is hetniet in Amsterdam en hebben we geen dieren. En nogveel meer maar dat komt dan de volgende keer weer. Veel liefs, L

  • 05 Mei 2016 - 21:00

    Regien Bloch:

    Ja, lieve Belle, gek idee dat jij daar helemaal niets van deze dagen (4 en 5 mei) hier meekrijgt.
    Nu is er een 5 mei concert aan de Amstel, bij Carre en op tv. De boodschap: vrijheid moet je doorgeven en LIEFDE :-)

    Vandaag was ik in Puur, een nieuw restaurant in Overdiemen, waar onderduikers in een boerderij gezeten hebben. Een onderduikster woont nu in Israel en via Skype vertelde ze over de onderduik. Echt heel herkenbaar en indrukwekkend!
    Dikke kus, R

  • 07 Mei 2016 - 09:23

    Flo:

    Hi kleine bel,

    Klinkt goed daar! Behalve de stormen natuurlijk.. Als wij op vakantie zijn mag je natuurlijk sowieso in ons huis, maar we weten nog niet wanneer dat is.

    Veel liefs,
    Flo

  • 29 Mei 2016 - 22:29

    Linda Bloch:

    Ook bij deze blog-versie, kom ik weer als oude koe uit de sloot... Lieve Belle, ik wou dat ik je wat zinnigs kon schrijven, maar ik kan het niet vinden.

    Dan maar weer heel veel liefs, plezier en gezondheid gewenst. Ik kijk uit naar jou!

    lindadoei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 34354

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: