Wanita Belanda's op Java & Bali - Reisverslag uit Uluwatu, Indonesië van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Wanita Belanda's op Java & Bali - Reisverslag uit Uluwatu, Indonesië van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Wanita Belanda's op Java & Bali

Blijf op de hoogte en volg Belle

15 November 2016 | Indonesië, Uluwatu

Het is even stil geweest hier: van eind juni tot eind oktober was ik thuis in Amsterdam zonder update. Het waren een paar leuke maar soms ook zware en onrustige maanden, vol met yogalessen geven, een kantoorbaan bij de HvA, trainen voor de halve marathon, vrienden en familie zien en veranderende woonplekken. En opeens was het 23 oktober.. de dag waarop Carry en ik samen op Schiphol werden afgezet door onze ouders.

Al een paar jaar hebben we erover nagedacht om een working holiday te gaan doen in Nieuw-Zeeland, waarbij je als Europese jongere een werkvisum voor een jaar krijgt (ipv een gewoon toeristenvisum van 3 maanden) en omdat Carry net 30 is geworden was het voor haar: nu of nooit. Ik wil de Nederlandse winter altijd graag overslaan en wonen op een plek met aangenamer klimaat :) en vind het superleuk om dit samen aan te gaan, in plaats van weer in mijn eentje. Dus met zwaarbeladen backpacks op stonden we daar... op naar echt heel ver weg!

Om de gigantisch lange vliegreis wat op te breken stopten we eerst in Jakarta, op het Indonesische eiland Java, om in 3.5 week langzaam af te zakken naar Bali, vanaf waar we naar Auckland vliegen. Zwaar leven ;).

De eerste dagen op Java hebben we vooral veel geslapen en in de trein gezeten, want tussen Jakarta en Yogyakarta in was er eigenlijk voor ons niets noemenswaardig te bezoeken of bekijken. Na een dag of vijf kwamen we aan in Yogya en dat was gelukkig echt de moeite waard! De stad voelde qua sfeer en verkeer relaxter aan dan de steden waar we daarvoor waren, we hebben hele mooie uitstapjes gemaakt naar een national park, een bergwandeling gemaakt en twee tempelcomplexen in de omgeving bezocht, én we vonden een goed vegetarisch restaurant om een paar dagen op rij aan onze groente-behoefte te voldoen (daarvoor was het alleen heel veel kipsaté en gefrituurd eten). Yes, dat maakte het "afzien" daarvoor helemaal goed.

Next stop was Malang, vanaf waar we de Bromo vulkaan bezocht hebben. Rond 4 uur 's ochtends werden we opgehaald, om de zon te zien opkomen met uitzicht op de vulkaan. Het was even dringen, zoveel toeristen als op het platform stonden hadden we in de week daarvoor in totaal nog niet gezien. Maar dankzij een reisblog met tips die ik gelezen had, sneakten wij naar een geheime uitkijkpost waar we pas echt goed uitzicht hadden. Echt spectaculair mooi!

Onze laatste bestemming op Java was Banyuwanggi, helemaal aan de oostkust van het eiland. Omdat ik nogal vulkaan-fan ben wilde ik ook nog graag naar Kawah Ijen, een vulkaan waar sulfur wordt gewonnen. Dit was een behoorlijk zware hike die begon om 2 uur 's nachts, zodat je helemaal in het pikkedonker loopt en bovenop de zonsopkomst meemaakt. Pas als het langzaamaan licht wordt, zie je door wat voor spectaculair mooie omgeving je hebt gelopen. Iedere keer dat ik zo'n wandeling doe krijg ik er zo'n enorme energiekick van, ik vind het echt het fijnst dat er is <3.

In 12 dagen hebben we Java doorkruist van west naar oost, zo'n 1.147 kilometer. Daarna was het tijd om de oversteek naar Bali te maken, een ferry ritje van 40 minuten. De hele maand juni ben ik daar geweest en ik wilde heel graag weer terug, om een paar plekken in het noorden te bezoeken waar ik nog niet was geweest, en Carry mee te nemen naar een aantal bekende plekjes.
Toen we aan land kwamen waren we euforisch, zo fijn voelde het meteen: de sfeer, de mensen, de kleurrijke frangipani's, de kleine Hindoeïstische offermandjes overal op straat...

Vanuit Permuteran, in het noordwesten, hebben we een toffe dagtrip gedaan naar een onbewoond eilandje. Al snorkelend heb ik heel veel Nemo's gevonden en Carry was vooral erg lyrisch over alle wilde herten die ze gezien heeft, die in het mangrovebos aan het water liepen. Ook zijn we een dagje gaan scooteren langs de noordkust en hebben we heerlijk vers seafood gegeten. En toen was het 8 november... de dag waarop we Inez* zouden zien in Ubud! Vijf dagen lang hebben we echt heel veel gelachen samen, decadent gegeten en koffie gedronken (in Ubud kan dat allemaal; terwijl het op Java en het noorden van Bali lastig is), rondgescooterd, aapjes ontvlucht, een kookcursus gedaan en gewandeld door de rijstvelden. Perfecte afsluiting was een avondje keihard dansen op goede live muziek. Daarna ging Inez in haar eentje naar het noorden om zichzelf te ontdekken, en Carry en ik hebben onze laatste dagen op het schiereiland Uluwatu in het zuiden doorgebracht, waar we mooie strandjes bezochten en ons mentaal aan het voorbereiden zijn op onze aankomst in NZ.

We hebben voor de eerste week een appartementje gehuurd in Auckland, maar voor daarna staat alles nog open; we hopen in die eerste tijd te beslissen of we echt in Auckland willen gaan wonen en werken, of dat we naar een van de meer zuidelijk gelegen steden zullen gaan. Here we go!





----------
*Een goede studievriendin van mij, al sinds de allereerste dag van de Intreeweek van de UvA 5 jaar geleden! De oplettende lezer heeft misschien onthouden dat ik met haar + vriendje Douwe in mei in Shenzen ook een weekje heb doorgebracht ;).




  • 15 November 2016 - 10:51

    Inez:

    Yeah! Trots op de meiden! Het was erg fijn met jullie in Ubud xx

  • 15 November 2016 - 11:03

    Leonie:

    Lieve Belle,
    zo ontzettend leuk om weer een update te krijgen! Je/jullie doet/doen dingen waar ik niet aan moet denken, zou ik nooit willen. Ik vind het heerlijk om via jouw ervaringen mee te liften. Het klinkt allemaal even super, zelfs het aapjes ontvluchten...
    Heb het heel goed! Liefs en groeten,
    je tante

  • 15 November 2016 - 18:51

    Regien Bloch:

    SupeR dat je weer een blog hebt geschreven! Van mij mag de frequentie trouwens wel omhoog...
    Ben heel erg benieuwd hoe jullie morgen ontvangen worden in New Zeeland, dat nu weer zo te lijden heeft van de aardbevingen op het Zuidelijk eiland. Werk om de boel weer op te bouwen genoeg denk ik dan, maar of 'mijn' kinderen dat zouden moeten doen, vraag me dat liever maar niet :-) Gelukkig heb ik er ook niets over te zeggen en zijn jullie zelf wijs genoeg.
    Veel liefs,
    Regien

  • 15 November 2016 - 21:25

    Linda Bloch:

    Lieve Belle,

    Wat heerlijk om via jou te lezen hoe jij je leven meemaakt! Je schrijfstijl is nog steeds fijn om te lezen, de dingen die je beschrijft, waar je van genoot, wat heerlijk was om te eten, welke mensen er om je heen zijn/waren...

    Ik kijk uit naar je volgende bloch, eh, blog!! Heel veel goeds gewenst in jullie nieuwe etappe!

    lindaliefs

  • 16 November 2016 - 10:17

    Gerwi:

    Hi Belle,
    Je schrijft zo beeldend, ik zie jullie door de duisternis sjouwen, op de scooter rijden en achter heerlijke maaltijden zitten, jummie! Fijn om te lezen allemaal.
    Ben benieuwd naar Nieuw Zeeland. Ze hebben het zwaar te verduren daar. Hopelijk is vanaf nu de aarde weer rustig en kunnen jullie een eigen plan maken.
    Lees het graag. Liefs Gerwi

  • 16 November 2016 - 21:37

    Julius:

    Pfoeeeeewww, dat klinkt echt heel mooi allemaal! Die hike vanaf 0200 uur lijkt me, alhoewel het wel echt extreem vroeg is, inderdaad waanzinnig mooi!! Heel leuk om te lezen, geniet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 34358

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: