Vulgar vinyasa & Universal yoga - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Vulgar vinyasa & Universal yoga - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Vulgar vinyasa & Universal yoga

Blijf op de hoogte en volg Belle

01 Februari 2016 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai en ik passen; hier zijn voelt als thuis zijn. Het oude stadscentrum is klein genoeg zodat je overal naartoe kunt lopen en het intiem voelt, maar groot genoeg om divers te zijn. Het is toeristisch en er zijn veel expats, waardoor er allerlei betaalbare guesthouses en hippe koffietentjes en restaurantjes zijn. Toch is het nog steeds Thais, met overal mooie tempels, goedkoop streetfood, charmante teakhouten laagbouw en mooie bergen op de achtergrond. Het is een studentenstad met veel street art, live muziek en creativiteit. Maar waarom ik hier ben: er is een grote yoga community en de beste Thaise massagescholen zijn hier gevestigd.

Twee jaar geleden heb ik hier mijn yogaleraar Vari ontmoet en ben ik hier ruim 7 weken geweest, achteraf gezien precies tegelijkertijd met Kathrin, die ook de yoga-opleiding in november heeft gedaan en met wie ik veel optrok. Aan het eind van onze opleiding stelde Vari voor om Kathrin en mij hier eind januari een week private classes te geven om te werken aan specifieke dingen waar we mee bezig zijn. Uiteindelijk had Vari teveel andere dingen te regelen om ons daadwerkelijk les te geven, maar Kathrin en ik hebben 1,5 week lang samen allerlei lessen bij twee goede yogastudio's gevolgd en dat was al de moeite van het komen waard! Het is bijzonder om nu zelf weer lessen van verschillende leraren te krijgen en weer verschillende stijlen yoga te doen, na 3 maanden een soort tunnelvisie op Ashtanga te hebben gehad. Dingen die me vroeger als leerling amper opvielen zijn nu ook opeens duidelijker, zoals kleine foutjes die docenten maken, hoe verschillend de aanwijzingen voor precies dezelfde pose kunnen zijn en hoe creatief sommigen zijn in sequencing, de volgorde en het ritme van de les.
Helaas maakt het me wel weer meer onzeker over hoeveel ik nog te leren heb als docente en of het wel gaat lukken hiervan te leven; er zijn zoveel leraren met al jarenlange ervaring waarmee ik (waar dan ook) moet 'concurreren'.. Maar dat probeer ik maar gewoon los te laten, het komt bij mij allemaal ook vanzelf met de tijd.

Na een paar dagen hebben Kathrin en ik kunnen regelen dat we privélessen kregen van Harleigh, een vol-getatoeëerde stuiterbal in hysterisch geprinte leggings uit Los Angeles. Zijn "vulgar vinyasa" is een totaal ander soort yoga en we moesten nogal wennen aan zijn (inderdaad vulgaire) stijl van lesgeven, een stuk commerciëler en Amerikaanser: "lift your gift" (=je kont), "use your laser beam hands" (=krachtige armen) en "Beyoncasana" (een pose waarin we 'fierce' als Beyoncé moesten zijn). Terwijl hij mij dieper in een liggende twist hielp fluisterde hij tijdens de eerste les "3 women have asked me to come home with them while doing this in class". Haha, tuurlijk..!
We moesten ook steeds naar "Harleigh's hell": verschrikkelijke buikspieroefeningen die niks met traditionele yoga te maken hebben (hoe meer je iets verschrikkelijk vindt, des te meer je het meestal nodig hebt...). Maar we hebben wel veel met / om hem gelachen, geoefend op onze inversions (alle poses waarbij je op je ondersteboven bent) en nuttige individuele feedback kunnen krijgen.

Tegelijkertijd heb ik een 5 daagse immersion Universal yoga gedaan bij Sarra Kaufman, het compleet tegenovergestelde van Harleigh. Sarra is na Vari de eerste leraar die me zó inspireert en intrigeert, ze heeft me een totaal andere manier van yoga geleerd. Tijdens deze cursus lag de focus veel meer op de filosofie achter yoga en het bewust worden van de niet-fysieke maar energetische aspecten en de manier waarop iedereen's zijn gevormd wordt door onze interne samenstelling. Door jezelf en je lichaam beter te leren kennen word je een heel andere yogi, introspectief en bewust. Hoe we onze vingertoppen en handen tijdens een asana bewegen is bijvoorbeeld al beïnvloed door de verschillende verhoudingen van de 5 elementen in onszelf.
Ook hebben we veel mantra's gezongen*. Klinkt allemaal zweverig en ingewikkeld en dat was het ook ;). Maar Sarra kon alles heel goed uitleggen en met voorbeelden koppelingen maken naar de 'gewone' wereld waardoor de theorie tastbaarder wordt. Ik heb er enorm veel geleerd! Nu heb ik een tijdje nodig om alles te laten bezinken en te kijken hoe ik al deze kennis ga integreren, op mijn yogamat en erbuiten.




* Sarra's stem is echt prachtig, luister maar eens op http://www.sarrakaufmanyoga.com/kirtan-and-the-kirtan-gypsies/ .

  • 01 Februari 2016 - 17:40

    Leonie:

    Lieve Belle,
    leuk weer om te lezen. Sarah Kaufman kan ook een joodse naam zijn... En ze heeft inderdaad een mooie stem.
    Ik moet gauw weer verder met m'n administratie, dan kan ik nog wat dingen voor 18u posten. Je ziet, hier zijn heel andere dingen aan de orde dan bij jou.
    Liefs,
    Leonie

  • 01 Februari 2016 - 18:25

    Linda Bloch:

    Bellief,

    Wat een prachtige woorden-versie geef je hier van wat je allemaal mee maakt! Het maakt dat ik graag een keer een les van je wil volgen ... alleen de locatie is nog effe een klein punt van 'discussie'. Heeel veeel plezier verder in die prachtige thuis-stad van je!!

    lindakus

  • 01 Februari 2016 - 19:42

    Flo:

    Hi kleine bel, mooi verhaal! Ik kan niet wachten om real life yoga les te krijgen van je!

    Dikke kus Flo

  • 01 Februari 2016 - 21:17

    Regien Bloch:

    Gewoon Belle op je diploma! Ik vind het nog steeds een mooie naam: Belle Jansen!
    Leuk die foto's erbij. Graag ook nog een foto van stuiterbal Harleigh: je maakt me wel nieuwsgierig....
    Volgens mij is het een wijsheid (getuigt van inzicht) dat je naarmate je meer leert je er steeds meer achter komt hoeveel je nog niet weet en hoeveel je dus nog te leren hebt. Bescheiden te blijven dat is dan een kunst. Liefs, je MoedeR

  • 02 Februari 2016 - 21:13

    Sido Notermans:

    Ja, mooi geschreven Belle! Mijn yoga-ervaringen gaan lang zo ver niet als die van jou, maar omdat je zo helder schrijft kan ik het me helemaal voorstellen, en mijn verblijf in Thailand was veel korter, maar door jouw verhaal komt die reis weer terug in mijn herinnering. Knap om je niet te laten intimideren door de ervaringen van andere mensen die ergens heel goed in zijn en te laten ontmoedigen door wat je nog allemaal te leren hebt. Het is een avontuur en dat beleef je in jouw tijd en tempo. Fijn dat we erin mogen delen door je blog.

    lieve groeten, Sido

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 34452

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: