Vertrek uit Chiang Mai & bliksembezoek Siem Reap - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Vertrek uit Chiang Mai & bliksembezoek Siem Reap - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Vertrek uit Chiang Mai & bliksembezoek Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Belle

18 December 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal!
Terwijl ik dit schrijf zit ik samen met Anne in de bus van Siem Reap naar Phnom Penh; een hele belevenis want we zijn de enige niet-Cambodjanen, stoppen zowat bij elk dorpje onderweg, waarbij mensen hele zakken vol rijst de bus in laden, de buschauffeur is aan het zigzaggen om alle kuilen in de weg te omzeilen en er wordt karaoke gedraaid en mensen zitten lekker te lachen om de televisieprogramma's. We hadden eigenlijk tickets gekocht voor een wat luxere bus die ons in 6 uur naar Phnom Penh zou brengen en stonden daarom vanochtend al om 5:30 klaar om opgehaald te worden, maar de bus vertrok pas 1,5 uur later en het ziet ernaar uit dat het heel wat langer gaat duren voordat we aankomen in de hoofdstad (alles loopt hier altijd anders dan je denkt!). Gelukkig zijn we lekker samen en kunnen we er ook wel om lachen want in m'n eentje had ik het zeker wat minder grappig gevonden.. Omdat het buiten vandaag hartstikke grijs en grauw is en ik liever zo min mogelijk oplet hoe de rijstijl van de chauffeur is ;) maak ik van de gelegenheid gebruik om jullie te vertellen over de afgelopen dagen!

Afgelopen dinsdag was het een nationale feestdag in Thailand en heb ik vanuit Chiang mai een hele leuke hike & bike tour gedaan: samen met 5 andere toeristen en 2 gidsen zijn we eerst 3 uur bergop gewandeld, een behoorlijk uitdagende klim. Na een powerlunch in het dorpje boven kregen we onze mountainbikes (die per truck naar boven waren gebracht) en wat instructies en gingen we naar beneden mountainbiken. Ik vond het echt doodeng omdat de berg best steil was en vroeg me steeds af waarom ik hier überhaupt aan begonnen was, want ik had zoiets nog nooit gedaan en raakte steeds in de war wat nou de voor- en achterrem was en hoe de versnellingen werkten, dus ik liep enorm te klooien. Het eerste uur vond ik het verschrikkelijk en kon ik alleen maar denken aan hoe trots en opgelucht ik zou zijn als het eindelijk voorbij was en ik veilig beneden aangekomen zou zijn.. Maar het uitzicht was ontzettend mooi en toen ik bijna op het einde eindelijk de remmen wat meer los durfde te laten en wat sneller naar beneden ging begon ik het nog leuk te vinden ook!
We eindigden bij een mooi meer, waar we in een hutje op het water weer wat te eten en te drinken kregen en konden bijkomen. Bij dit meer komen de locals in het weekend en op feestdagen om de hele dag lekker te luieren en te zwemmen en vissen, ontzettend leuk om te zien!

Woensdag ging ik op kookcursus, met een ontzettend leuke internationale groep: een stelletje uit Bristol dat al 9 maanden aan het rondreizen is, een meisje uit Barcelona dat al 2 jaar voor de liefde in Londen woont, 2 Braziliaanse meisjes waarvan een het afgelopen jaar studeerde in Byron Bay (Australië), een jongen uit Berlijn die inmiddels weer thuis is na een jaar gereisd te hebben en een Franse. De workshop begon op een lokale markt, waar we uitleg kregen over de belangrijkste ingrediënten van de Thaise keuken (zoals verschillende kruiden, citroengras, knoflook, chilipepers, oestersaus en soyasaus). Vervolgens gingen we met de trein om de stad uit te gaan, en vlakbij het kleine stationnetje waar we uitstapten stonden er fietsen voor ons klaar waarmee we de laatste afstand aflegden naar de organic farm waar de kookles gegeven zou worden. Omdat de trein nogal wat vertraging had opgelopen hadden we helaas geen tijd om zelf kruiden uit de tuin te plukken en een rondleiding te krijgen over de boerderij, maar gingen we meteen aan de slag in de keuken. In de trein hadden we allemaal uitgekozen welle gerechten we wilden maken en ik had gekozen voor Som tum (groene papayasalade) als voorgerecht, Thom kha ka (kokossoep met groenten en kip*), een Padang curry (met pinda), en pompoen in kokosmelk als dessert. De hele dag bestond uit koken en eten en weer koken en eten en koken en eten, ondertussen lekker kletsen en tussendoor kregen we ook nog even tijd om een dutje te doen in een hangmat en een stukje over het platteland te fietsen - al mijn favoriete bezigheden, dus het was een perfecte dag! Rond 17 uur werden we met een busje bij onze hostels afgezet.
Later die avond sloot ik me nog even aan bij de groep om een drankje te drinken, en hoewel ik die middag dacht nooit meer te hoeven eten, had ik op een gegeven moment toch wel weer wat honger. Dus toen Matt (van het rondreizende stel uit Bristol) een schaaltje gewokte zijdewormen bestelde at ik vrolijk mee, was echt lekker!

Donderdagmiddag heb ik samen met een Nederlands meisje uit mijn dorm gewandeld naar de beroemde tempel Doi Suthep, bovenop een berg met uitzicht over de stad. De wandeling was leuk maar de tempel zelf een beetje een anticlimax: zoveel toeristen die alleen maar overal foto's van maken en het uitzicht over de stad werd nogal beperkt door bewolking. Die avond ging ik samen met Ashley (de Amerikaanse waarmee ik vorige week de jungle tour gedaan had en het erg goed kan vinden) op "blind date" met Noriko, een Japanse vrouw die al 25 jaar in Amsterdam woont en op zaterdag altijd naar de Nieuwmarkt gaat waar ze haar biologische groenten koopt bij de kraam waar mijn oud-huisgenootje en vriendin Lisanne werkt! Om de paar maanden verblijft Noriko in Chiang Mai, waar ze jarenlang een organic eetcafe heeft gerund, een documentaire gemaakt heeft over het leven op het naburige platteland en een project aan het opzetten is om de dorpelingen te helpen een afzetmarkt te creëren voor hun organic geteelde groenten. Een ontzettend leuke, inspirerende vrouw die ons allemaal interessante dingen heeft verteld (ook over de geschiedenis van de regio, waar Ashley en ik allebei amper iets van wisten), terwijl we heerlijk aan het eten waren bij een macrobiotisch restaurantje (een soort van oase, midden in de rosee buurt).
Omdat er zoveel leuke initiatieven in Chaing mai en omgeving zijn op dit gebied en omdat ik het zo naar mijn zin had bij de yogaschool (hele intensieve Ashtangalessen met een goede docent), denk ik erover om misschien in januari weer terug te gaan, in plaats van verder rond te gaan reizen. Dan wil ik zeker meer betrokken zijn bij Noriko en haar projecten! Maar ik weet het nog niet zeker, want andere delen van Thailand zijn ook de moeite waard en ik wil ook heel graag wat van Indonesië zien.. Twee en halve maand om rond te reizen is eigenlijk veel te kort, ik ben zeker van plan om in de toekomst nog veel meer rond te gaan reizen door Zuidoost-Azië. De regio is verslavend zoals vriendinnen al voorspelden: zodra je er een keer geweest bent wil je alleen maar terug om meer te zien!

Op mijn laatste dag in Chiang Mai heb ik samen met Ashley ontbeten, en toen zij naar haar massageschool vertrok ben ik naar yogales geweest en nog wat rondgelopen, en aan het eind van de middag vertrok ik met de nachttrein naar Bangkok. Wat een verademing is die trein vergeleken met de bus! Het eerste uur zit je nog tegenover iemand rechtop in een comfortabel leren bankje. Daarna komt er een mannetje om de stoelen om te zetten in bedden, waarbij de twee stoelen omgevormd worden tot benedenbed en er boven een tweede bed uitgeklapt wordt, compleet met matras, deken, kussen en gordijntjes (en deze treinreis van ongeveer 11 uur kost iets van €12!). Ik had het bovenbed, en heb de hele nacht heerlijk geslapen.

Vanaf Bangkok ben ik direct naar Siem Reap (Cambodja) gevlogen, in plaats van met de bus naar de grens te gaan, aangezien ik allerlei rotverhalen had gehoord over urenlang wachten en oplichterij bij het oversteken van de grens, en ik als ik met de bus zou gaan pas aan het begin van de avond aan zou komen en dan het risico zou lopen dat ik de nacht zou moeten doorbrengen in het grensstadje. Met het vliegtuig omzeil je al dat gedoe en ben je er al in een uurtje in plaats van een hele dag onderweg te zijn.
Op het vliegveld werd ik opgepikt door een tuk tuk van mijn hostel, dat ik via Anne alvast geboekt had.
Anne, een vriendin die ik via Fabienne al jaren ken, heeft de afgelopen maand vrijwilligerswerk gedaan in Siem Reap, waarbij ze kinderen van 10-14 jaar engelse les en workshops heeft gegeven waarbij ze het heel erg naar haar zin heeft gehad. Na deze maand werken heeft ze nog ongeveer 2,5 week hier voordat ze weer teruggaat naar Amsterdam, en deze weken gaan wij samen eerst nog wat door Cambodja reizen en daarna (hopelijk) kerst en oud&nieuw vieren op een Thais eiland.

Mijn bezoek aan Siem Reap was heel kort maar krachtig: de eerste ochtend heb ik met een groepje van Anne's vrijwilligersorganisatie rondgefietst over het platteland met een hele leuke gids (een jongen van 22 die enorm gedreven is om zijn school af te maken zodat hij kan gaan studeren en later bij de ambassade wil werken en daardoor geen tijd heeft voor meisjes) die allerlei dingen verteld heeft over Cambodjaanse gewoonten. Na het bezoeken van de school waar Anne lesgegeven heeft en lunch bij een lokaal gezin werden we met een motor-truck opgehaald om terug te gaan naar het stadje. Later die dag nam Anne me mee naar de Old market, de Night market en Pub Street, de grootste trekpleisters van Siem Reap.

Gisteren bezocht ik met een tour Angkor Wat, een gigantisch tempelcomplex uit de Khmer-tijd (~800-1400), de Gouden Eeuw van Cambodja. Een van de tempels is helemaal vergroeid met eeuwenoude bomen, en beroemd geworden bij het grote publiek doordat het het decor vormt van Tomb Raider (film met Angelina Jolie).
Het groepje waar ik mee was was gelukkig weer heel leuk (Monica uit Halifax, Charlene uit Parijs en Sophia uit Lissabon, allemaal net 30-31) en de grandeur van de tempels was spectaculair, maar na een paar uur ging het me allemaal zo tegenstaan: het was zo druk, het stond echt helemaal vol met toeristen! Iedereen neemt 100.000 foto's (vooral van zichzelf, bij elke tempel weer) en is alleen daarmee bezig in plaats van te genieten van daar zijn, en ondertussen lopen er allemaal vrouwen en kinderen rond die je praktisch smeken om souvenirs bij ze te kopen en word je met je tourgroepje 'verplicht' om te lunchen bij een veel te duur toeristenrestaurant met belabberde service. Ik was eerlijk gezegd blij toen het weer voorbij was! Na een yogalesje en een duik in het zwembad in mijn hostel pakte ik mijn backpack snel weer in en ging ik heel vroeg naar bed, om een beetje uit te kunnen rusten voor de reis van vandaag..







*hoewel ik in Nederland de afgelopen maanden geen/weinig vlees/vis heb gegeten eet ik het hier wel, want vaak is het niet mogelijk om met alleen groenten genoeg binnen te krijgen

  • 18 December 2013 - 07:31

    Zoë:

    Hey lieve Belle,

    wat een mooie avonturen weer! Prachtig om te lezen ;-) Dat van het mountainbiken herken wel met een jeepsafari die wij vorig jaar hebben gemaakt...oef ik dacht eerst waaaaar ben ik aan begonnen?!?! Maar naarmate de tijd verstreek voelde ik me zekerder met de auto en de 'safari'....trots kun en mag je zijn op je zelf na zo'n prestatie!!! ;-)

    Wat maak je veel mee en wat doe je ontzettend leuke dingen zoals de kookworkshop :-) Geniet van al het moois, en vanuit een wat somberder en kouder Amsterdam wensen we je alvast 'fijne kerstdagen' en een knallend mooi gezond gezellig nieuwjaar!!! ;-)

    Liefs Zoë

  • 18 December 2013 - 07:32

    Regien Bloch:

    Gewokte zijdewormen kunnen we hier niet maken vrees ik (vind ik geen straf), maar kom maar door met het recept van Som tum!
    Is de documentaire van Noriko te vinden op Youtupe?

    Gezellig dat je nu samen met Anne bent. Geniet van het samenzijn en van de andere cultuuR!
    Dikke kus,R

  • 18 December 2013 - 08:03

    Linda Bloch - Tante:

    Lieve Belle,

    Ook vanuit mijn bed in Israel is het heerlijk om te lezen hoe ik wel of niet van een berg in Thailand naar beneden had kunnen sjeesen, welke kokos in welk pompoen-gerecht lekker smaakt en wie waar wanneer en met welke tempel op de foto wil... Ik ben zo blij voor je dat je jezelf in diverse opzichten aan het 'overwinnen' bent! In een mail aan jou direct, zal ik je wel een verslag sturen hoe het met mij is.
    Wat fijn dat je zo geniet, van yoga, de regio en je gezelschap. Ik kijk nu al weer uit naar je volgende blog, je Bloch-tante

  • 18 December 2013 - 08:25

    Joyce:

    Lieve Belle,

    Wat een leuke update weer, super om je zo te kunnen volgen.

    Liefs Joyce

  • 18 December 2013 - 09:41

    Angelica:

    Heey lieve Bel,

    Wat heerlijk om je verhaal te lezen hier in het koude, grauwe Nederland. Je bent geweldige dingen aan het meemaken. Nu al een reis om nooit te vergeten.
    Geniet ze!

    Xxx

  • 18 December 2013 - 11:11

    Peter:

    Heb je ooit ook iets meegekregen van de RODE Khmer eind jaren zeventig? Vind je daar nog iets van terug, of is dat onderwerp een beetje taboe?

    Wat betreft die gewokte zijdewormen:

    Moet ook lukken met regenwormen, toch?

    Ga ik vanavond uitproberen...

    Liefs,

    Peter.

  • 18 December 2013 - 19:20

    Gerwi:

    He Belle,

    Die vader van jou met zijn stoere praatjes, ik ga t checken die regenwormen ;-)

    Het is een feest om jouw berichten te lezen. Leest echt lekker weg, zal ik maar zeggen.
    Wat een tempo heb je trouwens, het klinkt of je alles wel onder controle hebt, goed om te horen.

    Ben wel een tikkie jaloers, zoveel vrijheid, zoveel nieuwe inspiratie. Nou ja, dan laaf ik me voorlopig maar aan jouw avonturen.
    Tot de volgende blog, liefs Gerwi

  • 18 December 2013 - 21:14

    Trudy Veldhuizen:

    Hoi lieve Belle,

    Diep respect dat je deze reis onderneemt. Leuk dat je al zoveel mensen hebt leren kennen. Ik hoop dat je reis zo leuk blijft zoals je het weet te omschrijven, ik vind het super leuk om je door je verslagen te volgen. Dat portie zijderupsen mag je van me hebben, het portie regenwormen wil ik Peter wel weg zien kauwen (ik eet echter niet met hem mee).

    Nou, meid, veel plezier nog en heel veel liefs van Eddy, Trudy, Carmen en Yannick.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 34504

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: