Laatste dagen Chiang Mai: workshops & ontmoetingen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Laatste dagen Chiang Mai: workshops & ontmoetingen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Chiang Mai: workshops & ontmoetingen

Blijf op de hoogte en volg Belle

14 Januari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Veel te snel was het alweer tijd geworden om weg te gaan uit Chiang mai.. Ik moest namelijk mijn visum alweer gaan verlengen omdat ik tot de 26e in Thailand blijf, en er zijn nog een aantal andere plekken in het noorden waar ik voor die tijd naartoe wil, zoals Pai (waar ik 20-25 januari op yoga retreat ga).
Mijn laatste dagen in Chiang Mai heb ik allemaal leuke nieuwe dingen gedaan en mensen ontmoet; het was heel moeilijk om me los te rukken en de bus te nemen naar mijn volgende bestemming- maar nu ik eenmaal weg ben realiseer ik me dat het ook heel goed voor me is om meer van het land te zien:).

Afgelopen woensdag heb ik de ochtend doorgebracht met Fa, die mij een macrobiotische kookworkshop gaf. Hoewel ik niet van plan ben echt macrobiotisch te gaan eten (50-60% van het dieet bestaat namelijk uit granen en ik voel me een stuk beter wanneer ik geen/weinig granen eet), heb ik een aantal lekkere gerechten geleerd die ik graag vaker wil maken (als ik weer een eigen keuken heb).
Op de terugweg kwam ik Delphine op straat tegen, een frans meisje dat Anne en ik de week ervoor ontmoet hadden en met wie het wel klikte. We hebben een paar middagen en avonden samen doorgebracht. Zo huurden we vrijdag de hele dag scooters (sorry mam!) en hebben we in de mooie omgeving van de stad rondgetourd: door de bergen, langs bloemen- en aardbeienvelden en kleine dorpjes en pauze houdend bij een klein riviertje tegenover slapende bizons. Het was de eerste keer dat ik scooter reed dus ik was het eerste uur nog behoorlijk aan het klungelen, maar alles is goed gegaan en het was een heerlijk gevoel: de vrijheid om overal naartoe te kunnen gaan waar je wilt, wapperende haren in de wind.

Delphine komt uit Frankrijk maar haar familie is van oorsprong Afrikaans, en haar mooie haar (in lange vlechten) zorgt ervoor dat de Thaise mensen haar veel aanspreken met vragen erover, wat vaak leidt tot leuke gesprekken en bijzondere ontmoetingen.
Vóór ik met haar was beperkte mijn contact met de locals zich door de taalbarrière tot korte interacties op de markt, in winkels of restaurants. Na ruim een maand in Thailand is mijn vocabulaire namelijk nog steeds beperkt tot 3 (wel hele belangrijke) woorden: sawadee ka (hallo), krap kohn ka (bedankt) en aroy (lekker) - en de meeste Thai die ik ontmoet spreken ook maar een aantal woorden engels. Maar in de paar dagen met Delphine hebben we behoorlijk wat locals ontmoet! Een daarvan is Jak, een jongen/man van in de 30, eigenaar van een winkeltje waar hij handgemaakte leren producten verkoopt. Hij was vroeger kok en nodigde ons uit om in de winkel (waar hij ook woont) te komen eten. Terwijl we daar waren leerde hij ons een aantal gerechten te maken die we later met 3 vrienden van hem opaten. In zijn huis heeft hij een altaartje voor de geesten van overleden kinderen die hem bezoeken, om hen een plek te geven om naartoe te gaan. Op sommige plekken op het plafond heeft hij speciale lapjes stof opgehangen ter bescherming van het huis en de negatieve energieën die hij voelt bij sommige mensen.

Op mijn laatste avond heb ik nog een hele leuke workshop Acroyoga gedaan: een kruising tussen acrobatiek en yoga, waarbij je in duo's allemaal houdingen leert (zoiets als je als kind ook wel doet, op elkaars armen en benen balanceren en 'vliegen' maar dan ingewikkelder). Mijn partner (een yogalerares uit Singapore) had gelukkig al acroyoga ervaring dus kon mij makkelijk de lucht in krijgen. Ik ben helemaal enthousiast geworden; blijkbaar is er een grote acroyoga community in Sydney dus ik wil het daar zeker meer gaan doen!

  • 14 Januari 2014 - 11:55

    Flo:

    hi bellie,

    Klinkt weer top, wat leuk dat je zo aan het connecten bent met de locals, je maakt echt veel leuke dingen mee!
    en acroyoga lijkt me ook een hit, had ik al eens eerder wat van gehoord, heel gaaf volgens mij!

    dikke kus en have fun daar!
    Flo & Ruth

  • 14 Januari 2014 - 13:14

    Lisanne:

    Wat leuk!!!

  • 14 Januari 2014 - 23:11

    Leonie:

    Lieve Belle,

    Kan ik me alvast inschrijven voor zo'n yogales en kookles als je weer terug bent? Ik ben gek op Thais eten, misschien ook wel op macrobiotisch Thais.
    Spannende dingen hoor, scooters, bij mensen thuis. Klinkt allemaal even fascinerend en opwindend. Ik bewonder je moed... Veel liefs!



  • 15 Januari 2014 - 18:47

    Regien:

    Heb je bewijsmateriaal van die wappperende haren op de scooter?
    Sydney wordt gelukkig nog aantrekkelijker door de acroyoga... ik spoed me naar Hatah yoga van Truus vanavond, dat is genoeg na een dagje werken
    Dikke kus, je MoedeR

  • 15 Januari 2014 - 18:53

    Linda Bloch - Tante:

    Liebelliebel!

    Wauw!!!

    Wat doe je het geweldig!!

    Wat schrijf je leuk!!

    Binnenkort ontvang je update 3, ok?

    lieve kus van je tante

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 34476

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: