Sleeper bus ervaringen - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Sleeper bus ervaringen - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Sleeper bus ervaringen

Blijf op de hoogte en volg Belle

16 Augustus 2014 | Vietnam, Mui Ne

In Vietnam zijn een heleboel backpackers te vinden die allemaal min of meer dezelfde route afleggen van noord naar zuid (of andersom). Veel reizigers kopen of huren een motor waamee ze reizen, maar ook een groot deel gaat per open tour bus en dat hebben wij ook gedaan, omdat het verreweg het goedkoopst is. Van Hanoi naar HCMC is 1145 kilometer (rechtstreeks zou dat 40 uur duren) en dat kostte ons nu in totaal maar €38 per persoon!
Van andere reizigers had ik al wat (gemengde) ervaringen met de open tour bussen gehoord, en op internet hadden we er wat informatie over opgezocht; Youtube staat namelijk vol met filmpjes van 'live' recensies.
Het werkt als volgt: je koopt een kaartje van Hanoi (in het noorden) helemaal naar Ho Chi Minh City (HCMC) (in het zuiden) en kiest dan meteen in welke plaatsen je onderweg stopt, maar de data zijn nog wel open dus je kan steeds een dag van tevoren een plaats in de bus naar de volgende bestemming reserveren. Omdat je vaak enorm lange afstanden aflegt en de bus nogal langzaam rijdt duurt het erg lang om van A naar B te komen en dus is het meestal het gunstigst om 's nachts te reizen. Voordeel is dat je lange geen dagen in de bus hoeft te verspillen maar wakker wordt op de bestemming, en je ook nog eens kosten voor accommodatie uitspaart. De bussen zijn daarom specifiek ingericht als sleeper bussen met drie rijen van ieder twee verdiepingen, zoals stapelbedden. Iedere stoel kan je heel ver achterover doen totdat je bijna een horizontaal bed hebt, en je benen zitten in een soort box onder het hoofd van de persoon voor je. De stoelen zijn over het algemeen van best goede kwaliteit en je krijgt een dekentje en een kussentje dus het voelt bijna als een echt bed. In de bus is gratis wifi om te internetten en een toilet, en om de 2-3 uur wordt er een pauze gehouden bij een wegrestaurant waar je wat te eten kunt kopen en ook naar de wc kunt gaan. Best wel prima geregeld dus! Toen we net een paar minuten in onze eerste sleeper bus zaten maakten we daarom het bijgevoegde enthousiaste filmpje. We hadden toen alleen nog niet geprobeerd daadwerkelijk te slapen..

Nadeel is namelijk dat je toch behoorlijk verrot slaapt omdat de bedden lang niet zo comfortabel zijn als ze eruit zien, en je na een aantal uur in zo'n doos in dezelfde houding liggen enorme last van je benen krijgt (zelfs ik met mijn korte benen, moet je nagaan hoe het voor lange jongens zal zijn!). Bovendien toetert de chauffeur bij elke bocht om zijn komst aan te kondigen (en er zijn héél veel bochten in Vietnam) en zijn er altijd wel rode of blauwe 'sfeer'lichten aan of mensen luid aan het praten in de bus, dus je wordt (ondanks oordoppen en slaapmasker) om de paar uur wakker en voelt je daardoor de volgende dag helemaal gesloopt.

Daarom is het kalmeringsmiddel Valium erg geliefd onder de backpackers hier: je wordt er relaxed van en valt dus makkelijker in slaap en slaapt beter door. Wij hebben het bij onze vorige nachtbus ook een keer geprobeerd: bij mij werkte het als een tierelier, dus ik heb echt heel lekker geslapen zonder tussendoor wakker te worden en voelde me de volgende ochtend uitgeslapen en erg ontspannen - en kan me wel voorstellen dat al die Nederlandse huisvrouwen er verslaafd aan raken! - , Viren nam er meteen 2 en was de hele volgende dag nog makkelijker dan hij normaal al is ;), maar bij Anne werkte het alleen wat minder, zij had nog steeds veel last van de twee locals die aan haar weerszijden in het gangpad lagen en met elkaar praatten en later lagen te snurken..

  • 16 Augustus 2014 - 15:30

    Regien:

    Ontbreekt het 'bijgevoegde enthousiaste filmpje'? ben je dat vergeten of ik dom Blochje?

  • 17 Augustus 2014 - 09:55

    Linda Bloch:

    Lieve Belle,

    Om te lezen is dit helemaal ok! Ik moet en wil er niet aan denken hoe ik het zou vinden om in zo'n inklapbaar bed te hangen: ik zou me verrot voelen en snakken naar een niet bewegend bed! Geweldig hoor, dat jij je ook hier weer zo gunstig over uitlaat. En valium... mmm... doe mij maar een flinke brok chocolade, warme koffie en goed gezelschap: als ik me dan nog brak voel, tja [hoeveel onzin kan ik op een zondagochtend aan je typen? Ik weet werkelijk niet wat mij bezield en ik heb alleen nog maar vier stukkies Milkamelkchocolademethazelnotenooitgkregenvaneentevredenlenerindebibliotheek op... Voor de rest gaat het wel met me, hoor!

    lievelindakus

    PS nog een dikke week...

  • 17 Augustus 2014 - 22:14

    Leonie:

    Lieve Belle, het zijn vooral de zusjes die reageren dit keer, zie ik. Duurt het echt nog maar een week voor je terugkomt? Opeens gaat het dan weer snel.
    Hier in Nederland kan je druk zijn met het laten opknappen van een logeerkamer (Tirza's voormalige kamer, waar het behang nog vol met kusmondjes zat om overtollige lipstift weg te werken en vingerafdrukken van af te smeren oogschaduw). Ik dacht vanavond er even gordijnen voor te naaien, geeft de naaimachine niet thuis. Heel ander gedoe dan jij hebt, even zo goed gedoe. Maakt eigenlijk niet uit waar je zit, bedenk ik me nu. Gedoe hoort erbij. We hadden een leuk weekend in Delden bij de oudste vriend van Marcel, Hans, en zijn vrouw. Ze zaten 55 jaar geleden samen op de kleuterschool...
    Heb het nog heel goed de komende periode. Veel liefs!

  • 19 Augustus 2014 - 21:47

    Carry:

    Remember the story of an English guy in Brasil?? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 34494

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: