Kerst op Koh Chang en oudjaarsavond in Chiang mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Kerst op Koh Chang en oudjaarsavond in Chiang mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Kerst op Koh Chang en oudjaarsavond in Chiang mai

Blijf op de hoogte en volg Belle

04 Januari 2014 | Thailand, Chiang Mai

De tijd gaat zo snel voorbij..het is alweer januari maar het voelt nog helemaal niet als het nieuwe jaar.! Inmiddels is Anne weer terug in Nederland; hierbij even een update van de afgelopen week.

De dag na ons avontuur in de jungle op het Cambodjaanse eiland Koh Rong verlieten Anne en ik het eiland weer, om de grens over te steken en de kerstdagen door te brengen op het Thaise eiland Koh Chang.
Dit klinkt wel simpel maar het was een hele onderneming: eerst moesten we een boot nemen naar Sihanoukville (een stadje op het vasteland van Cambodja), daar overnachten, de volgende ochtend vroeg een bus nemen naar Hat Lek (het grensstadje met Thailand), in de rij staan om alle paspoortcontroles te doorlopen, vanaf daar met een minibus naar Trat en tenslotte met de boot van Trat naar Koh Chang.
In de bus op weg naar de grens ontmoetten we een groepje Nederlandse jongens die samen een jaar een wereldreis aan het maken zijn, met wie we het goed konden vinden, en in het grensstadje stapte toevallig ook een jongen die we een week eerder in een restaurantje in Phnom Penh hadden ontmoet onze minibus in, dus we waren de rest van de reis gezellig samen.

We waren de afgelopen weken helemaal bang gemaakt dat alle hostels hun prijzen zouden vertienvoudigen en/of volgeboekt zouden zijn met de feestdagen, en op internet hadden we inderdaad niets meer kunnen boeken, dus we zagen het al voor ons dat we op het strand zouden moeten slapen.. Maar het viel allemaal reuze mee: we konden tijdens het wachten op de boot van Trat naar Koh Chang alvast een (betaalbare) slaapplek regelen, in een mooie bungalow aan het strand nog wel :).

Koh Chang is een stuk toeristischer dan Koh Rong, dus westerlingen (die daar vooral waren om te feesten) en kerstversieringen in overvloed, en amper een Thai te zien..! Op kerstavond gingen we naar een feestje op het strand bij onze bungalow, eerste kerstdag besteedden we op verschillende kleine eilandjes om te zwemmen en snorkelen en tweede kerstdag gingen we weer de jungle in om te wandelen -en dit keer raakten we niet verdwaald gelukkig!

Na nog een dagje op het strand gelegen te hebben trokken we weer verder, om voor oud&nieuw in Chiang Mai te zijn. Het was mij in Chiang Mai namelijk zo goed bevallen (toen ik er een paar weken geleden in mijn eentje was), en weer eens wat anders dan alleen maar eilanden met strand ;), dus Anne wilde ook wel graag naar het noorden van het land.

Zondag en maandag gingen we (alweer?!, haha) op jungle tour, waarbij we in een leuke groep zaten met o.a. Charline, een frans meisje dat in Hong Kong woont, en Viron, een jongen uit India die al 10 jaar in Sydney woont (dus nu ken ik alvast een local als ik in Sydney aankom half februari!), met wie we ook oudjaarsavond hebben doorgebracht. Deze jaarwisseling was een van mijn leukste ooit! De traditie hier is om papieren lampionnen de lucht in te sturen, met wensen erop geschreven. Prachtig om de lucht urenlang vol met die lampionnen en het vuurwerk te zien, we werden er helemaal emotioneel van!.

• 04 Januari 2014 - 14:05

Regien:

Lieve Belle,
    Kun je die lampionnen hier ook kopen? Neem er sowieso een mee...
    Viron houden we er in voor Sydney :-)
    Klinkt allemaal toch echt heel vakantie-achtig!
    Hier is de Kerstvakantie weer voorbij. Vanmiddag hebben wij een straatborrel georganiseerd door H en J om alle nieuwe bewoners te leren kennen.
    Gezelligheid al om, het lummelen is daarna afgelopen.
    Dikke kus,
    je MoedeR

• 04 Januari 2014 - 15:03

Linda Bloch - Tante:

Happy New Year, Belle!!!

Wat fijn om weer een berichtje van je te lezen. Ik ben blij dat je onderweg allerlei andere globetrotters ontmoet, waar je het blijkbaar ook nog leuk mee hebt! Het zal me een happening zijn om al die contacten al of niet door te laten vloeien...

Het Oud en NIeuw klinkt bijzonder: moge dit jaar ook zo mooi en ontroerend zijn als je die overgang vond!

lindaliefs

• 05 Januari 2014 - 22:01

Jef:

Hoi Belle, Gelukkig 2014! Die lampionnen lijkt mij een stuk beter dan het knalvuurwerk hier. Het klinkt alsof je in een lekker tropisch paradijs bent; geen verhalen over enge beesten en beestjes, of enge local!
    Hou je haaks, Jef

• 06 Januari 2014 - 00:05

Peter:

Jouw nieuwe jaar was al ruim begonnen toen wij (=Vincent) nog de traditionele Waldorfsalade in elkaar aan het zetten waren…
    Maar het was weer een leuke oudejaarsavond in De Barones met Gerwi, Vincent en Helen.

Die lampionnen lijken ook mij een schitterende vervanging van de huidige Nederlandse traditie om steeds zwaarder vuurwerk af te knallen: illegaal kun je vuurwerk kopen met de kracht van handgranaten!

Zie je nou nog veel dieren in zo'n jungle, of nemen ze het 'hazen'-pad als er weer een groep toeristen aankomt?
    Zo'n boa-constrictor van drie meter lijkt me een gigantische kick! (en dan hollen…)

Hoop je snel weer op Skype te zien!

Liefs.

• 06 Januari 2014 - 10:08

Leonie:

Lieve Belle,
    het lijkt wel of alleen familie hier mag reageren... Waar zijn je vrienden? Of is dat op een afgesloten facebookpagina? Het blijft leuk om je verhalen te lezen, hoewel ik van zo'n Killing Fieldverhaal op afstand al misselijk word. Jef heeft gelijk, homo homine lupus. En op de een of andere manier leren we niet bij. Hebben jullie op school blijkbaar niets over geleerd? Of was het te recent en is het dan nog geen geschiedenis. Er verandert niets, lijkt het, en daar word je beroerd van. Tegelijkertijd: het is nog nooit zo lang achter elkaar vrede in Europa geweest, de muur is gevallen, de Apartheid is afgeschaft. Als je het wil zien gebeuren er ook goede dingen. Nog even terug naar het vuurwerk. Ruim 65 miljoen euro is in Nederland opgeknald. Toen het voor Syrië geld werd opgehaald vond heel Nederland het geweldig dat er zo'n 18 miljoen werd gedoneerd, dat is nauwelijks een euro per persoon. Maar voor vuurwerk hebben we minstens driemaal zoveel over... het is een rare wereld. Ik ga nu opa en oma naar de begrafenis van een studievriend van opa brengen. Friesland.
    Heb het goed daar! Veel liefs van ons drieën.