Metropolitan Melbourne & Australische clichés - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Metropolitan Melbourne & Australische clichés - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Metropolitan Melbourne & Australische clichés

Blijf op de hoogte en volg Belle

19 Februari 2014 | Australië, Melbourne

De eerste stappen die ik op Australische bodem zette waren in Melbourne, waar ik dinsdagochtend (11 febr) aankwam. De ~4 miljoen inwoners van Melbourne komen uit iets van 120 verschillende landen uit alle delen van de wereld en dit heeft o.a. als gevolg dat er een interessante mix van mensen op straat loopt en dat er duizenden 'exotische' restaurants te vinden zijn. Gelukkig heb ik nog even de tijd voor mijn verplichtingen aan de universiteit in Sydney beginnen (27 februari Oriëntation day en 3 maart de echte start van het semester), dus kan ik nog even de toerist uithangen!

Vanaf het vliegveld nam ik een shuttlebus naar St Kilda, een wijk in het zuiden van de stad die een typisch voorbeeld is van gentrification: eerst was het een beetje een ongure buurt met veel prostituees, maar in de afgelopen jaren is het door de vestiging van kunstenaars en studenten juist een hele populaire wijk geworden vol hippe koffietentjes en boetiekjes- en zijn de huizenprijzen explosief gestegen. Ik had voor een hostel in deze buurt gekozen omdat het stadsstrand hieraan grenst, en ik na alle (intensieve) reis- en sightseeing dagen van afgelopen week lekker wilde relaxen op het strand.
Bij aankomst in de buurt voelde ik me alleen tótaal niet op mijn plek: iedereen zag er zo verzorgd en sophisticated uit, en ik liep nog in mijn gore backpackers outfit met ongewassen haar en zonder make-up.. Ik moest ontzettend wennen aan het feit dat ik niet meer in Azië ben: uiterlijk doet er meer toe, ik ben niet meer een van de weinige blanken op straat, iedereen zegt hier als begroeting -zoals in de VS- "hi how's it going?" en spreekt vlekkeloos Engels waardoor het mijne maar middelmatig lijkt, de goed onderhouden straten zijn weer gevuld met westerse winkels en eettentjes, de supermarkten met luxe en health freak-producten (quinoa, chia, hummus!).

In mijn dorm zaten vooral Engelse meiden die al weken overdag op het strand rondhingen en zich 's avonds lam gingen drinken, dus daar had ik niet echt aansluiting mee. Gelukkig had ik maar voor 2 nachten betaald, dus kon ik daarna verhuizen naar een ander deel van de stad.
Na dinsdag een beetje uitgerust te hebben huurde ik woensdag een fiets om het zuiden van Melbourne te verkennen. Vanaf St Kilda beach fietste ik langs het Albert park, door Bay street met haar vele kunstgalerietjes, de South Melbourne market (waar niet alleen vers eten verkocht werd maar ook allerlei eetkraampjes waren en 's avonds live muziek, erg leuk), de National Gallery of Victoria (museum met mooie moderne kunst en pingpong tafels!) en de Royal Botanical gardens.

Donderdagochtend trakteerde ik mezelf op een kappersbezoek (hard nodig na maandenlang schade door zon en zee) en verhuisde ik naar een hostel in Carlton, een buurt ten noorden van het stadscentrum. 's Middags ontmoette ik Justine, met wie ik op het Vossius heb gezeten en die nu samen met haar vriendje in Melbourne woont, bij de Queen Victoria market voor een kopje koffie. In Australië is goede koffie drinken echt onderdeel van de cultuur, het is overal verkrijgbaar (er zijn zelfs coffee drive throughs in kleine stadjes) en men neemt geen genoegen met zomaar een bakkie troost: "How do Australians take their coffee?" "Very seriously".
(In Amsterdam zijn trouwens inmiddels ook behoorlijk veel koffietentjes met Australische eigenaar.)
Samen met Justine heb ik door Melbourne's 'Little Italy' gelopen, eigenlijk gewoon een lange straat waar tientallen Italiaanse restaurants gevestigd zijn, en daarna liep ik terug door de leuke (hipster)wijk Fitzroy en Chinatown.

Vrijdag heb ik het stadscentrum en haar ontzettend leuke kleine steegjes verkend, dat me erg aan Toronto deed denken. Het hoogtepunt van mijn tijd in Melbourne was het Immigration museum, waar ik 3,5 uur lang heb rondgelopen en me enorm geïnspireerd voelde om weer te gaan studeren (eindelijk!). De expositie op de begane grond ging over de komst van Europese immigranten in Australië in de 19e eeuw, de behandeling van de Aboriginal bevolking en de immigratiepolitiek (die vanaf het begin af aan al anti-Aziatisch was). De bovenverdieping was heel goed interactief opgezet, met focus op moderne discriminatie, de manier waarop o.a. uiterlijk, kleding en voedsel invloed hebben op je eigen identiteit en of er sprake is van een Australische nationale identiteit. Dit museum sloot precies aan bij mijn interesses, en de vakken die ik uitgekozen heb om aan de UNSW te gaan volgen! Vooral de relatie tussen voeding en identiteit vind ik heel interessant en daar zou ik graag (ooit) mijn scriptie over willen schrijven.

In het weekend verkende ik met een tourgroepje de omgeving ten westen van Melbourne: zaterdag reden we over de Great Ocean Road, een 243 kilometer lange snelweg langs de spectaculaire kust, met als hoogtepunt de wereldberoemde Twelve apostles (rotsformaties in de zee) en hebben we 4 koala's, tientallen kangoeroes en een wallaby in het wild gezien! Zondag besteedden we in het Grampians National park, waar we gewandeld hebben en een museum over Aboriginal cultuur hebben bezocht, en hebben we een Shiraz wijnproeverij gedaan bij een van de vele wijngaarden in het gebied. Hiermee heb ik al vele "Australische clichés" kunnen afvinken: Melbourne, de Great Ocean Road, koala's, kangoeroes, Aboriginals en een bushwalk in een van de vele national parks - nu alleen nog een surfles, barbecue, duiken in de Great Barrier reef en een tripje naar de outback en ik kan het land tevreden verlaten ;).
Een goed besteed weekend was dit dus, met een hele leuke (van oorsprong Duitse) gids en een gezellige groep!

  • 19 Februari 2014 - 14:32

    Jonas:

    Fijn dat je het leuk hebt! En weer leuk te lezen! Australie lijkt me fantastisch. Liefs Jonas

  • 19 Februari 2014 - 14:45

    Flo:

    hi kleine Bel,
    Melbourne, jaloers!! Carlton is een topwijk he? Ik heb echt genoten daar, hoop dat jij het ook erg naar je zin hebt! Ben net zelf terug van 10 dagen VS, had een congres in Austin en heb Ars opgezocht in Rehoboth Beach, was echt fantastisch. Als je je overigens even verveelt in Melbourne kun je ook Etty Jehn opzoeken in MBS (melbourne business school). Zij is de professor bij Ruth en ik stage hebben gelopen, enorm aardig en sympathiek, en weet zeker dat ze het erg leuk zou vinden als je langs zou komen en zeggen dat je mijn nichtje bent :-)
    Anyway, heel veel plezier daar, geniet nog van de laatste dagen voor je echt gaat beginnen!
    dikke kus

  • 19 Februari 2014 - 17:39

    Carry:

    Wow klinkt weer goed Bel! Inmiddels ben je in Sydney, weer een nieuw avontuur! Ben benieuwd naar je campus verhalen en het leven als student daar. Ik wist helemaal niet dat jij ook into de rol van voeding in sociale wetenschap bent! Ik heb een paper over voeding en identiteit geschreven. Mocht het vak er volgend jaar weer zijn, kunnen we samen Food Anthropology volgen ;) un beso grande!

  • 19 Februari 2014 - 18:27

    Linda Bloch - Tante:

    Lieve Stoere ondernemende Nicht van me!
    Vanuit het Vordense een berichtje vol respect aan mijn reizende nichie... Het is weliswaar een week die je zo'n beetje beschrijft: wat doe je veel! Ik ben zo beieuwd hoe dit je allemaal beïnvloed en hoe het innerlijk met je gaat!?! Je teksten zijn fijn om te lezen, ik vermaak me er wonderbaarlijk goed mee [denkend aan mijn gestel] en interpreteer dat het meemaken voor jou nog heel veel wonderbaarlijker is!!!
    Ik kijk uit naar je volgende relaas en wens je ondertussen heel veel goeds/liefs toe, lindakus

  • 19 Februari 2014 - 23:33

    Leonie:

    Lieve Belle,
    ik was even achter geraakt met lezen, dus nu in één keer de laatste dagen Azië en het begin van Australië bijgewerkt. Wat bijzonder allemaal, ik snap niet hoe je al die indrukken kan verwerken. Ik vind dat ik in Ndl al zoveel beleef in één dag, dus petje af voor jij het allemaal weer op een rijtje krijgt. Daar heb je veel yoga en meditatie voor nodig! En inderdaad zal het raar zijn om uit die Aziatische sfeer in zo'n toch westers-achtige omgeving terecht te komen, ookal is het natuurlijk wel down under en totaal anders dan de VS. Wel leuk om te lezen dat je toch ook wel weer een beetje zin in studeren kreeg na dat museum.
    Ik ging vandaag met Regien naar een lezing en eerlijk gezegd, als dat een verhaal van een wetenschapper is (en dat was het) dan hoef ik er voorlopig niet meer veel te horen: saai, geen goede presentatie, mevrouw die vast zal aan haar papier, geen contact met de zaal maakte. Dan mag het onderwerp nog zo interessant zijn, voor mij hoeft het niet. Ik viel bijna in slaap tijdens dit praatje over rijke en arme Sefardische joden in Amsterdam in de 17e en 18e eeuw... Nu val ik ook bijna in slaap, het is hier half twaalf 's avonds. Morgen eventjes werken en dan een dagje sauna met een vriendin en aansluitend literatuurclub. Veel liefs voor jou en tot je volgende Jansen. (flauw grapje van een Bloch)

  • 20 Februari 2014 - 08:09

    Regien:

    Jij vrijwillig naar een museum? Ik geloof mijn ogen niet... Superleuk. Als je terug bent gaan we in Londen los :-) Ik merk wel dat je ook plezier hebt in het schrijven en ik slurp de woorden lekker op; je schrijft echt heel onderhoudend. 27 februari komt dichterbij, gelukkig nog een volle week om te acclimatiseren en je haar te wassen en op zoek te gaan naar de Austrelian bonbons! (ik betaal). Geniet nog van je vrijheid daar. Dikke kus

  • 20 Februari 2014 - 13:59

    Sjoke (en De Onderwijsbalie):

    Hi Belle,

    Ontzettend leuk om al je verhalen hier te lezen. Wij lezen allemaal mee maar we posten nooit iets, dus nu eindelijk een reactie. Ik ben ook ooit naar het Immigration-museum geweest, erg indrukwekkend inderdaad. Geniet nog even van je vrije dagen! Voordat je het weet, zit je weer in de studieboeken (wat ook erg leuk kan zijn natúúúrlijk).

    Liefs uit Amsterdam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 34456

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: