Aussie spreektaal - Reisverslag uit Sydney, Australië van Belle Jansen - WaarBenJij.nu Aussie spreektaal - Reisverslag uit Sydney, Australië van Belle Jansen - WaarBenJij.nu

Aussie spreektaal

Blijf op de hoogte en volg Belle

02 Mei 2014 | Australië, Sydney

Één van de redenen dat ik op uitwisseling naar Australië wilde was om mijn (academisch/schriftelijk) Engels te verbeteren. Inmiddels ben ik hier bijna 3 maanden en heb ik best wel wat nieuwe woorden aan mijn vocabulaire toegevoegd, maar echt academisch kan ik het niet noemen...

Australiërs zijn namelijk heel lui en gebruiken allemaal afkortingen, zoals

Barbie (barbecue)
Breakkie (breakfast, ontbijt)
Avo (avocado)
Arvo (afternoon, middag)
Crocs (crocodils, krokodillen)
Sunnies (sunglasses, zonnebril)
G'day (good day, hallo)
Maccas (McDonald's)
WA (Western Australia)

en korten ook plaatsnamen af:

Tasmania wordt Tassie
Brisbane wordt Brizzy
etc

..en gebruiken rare woorden, waaronder

Thongs (teenslippers)
Paw paw (papaya)
To gorge (volvreten)
Bogan ('white trash', onze 'Tokkie')
Jackeroo & Jillaroo (mannelijke & vrouwelijke boerenknecht)
Wog (immigrant uit Mediterraans gebied)


.. en typische uitdrukkingen:

How are you going? (Hoe gaat het?)
I reckon (ik denk, ik ga er vanuit)
No worries (maak je geen zorgen)
Heaps of.. (veel, zeeën van)




Aan al deze spreektaal heb ik helaas niets bij het schrijven van al mijn essays deze maand.. -- aan het werk Belle!


PS: ze zeggen ook echt heel vaak 'sorry', soms zelfs als het nergens voor nodig is- als ik in haast tegen iemand opbots op straat verontschuldigt diegene zich, haha. En nog een observatie: iedereen staat keurig in nette rechte lijnen bij bushaltes te wachten, en als ze de bus uitstappen bedanken ze de chauffeur. Vergeleken met de Aussies zijn wij Nederlanders echt onbeschoft!

  • 02 Mei 2014 - 13:39

    Jef:

    Leuk Belle!

  • 04 Mei 2014 - 08:15

    Lisanne:

    Haha de dingen die je berschijft over 'sorry', 'thank you' en busrijen zijn hier precies hetzelfde in Vancouver! Ik begin ook al buschaufers te bedanken al kunnen ze me niet horen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Belle

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 34488

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 16 Juli 2014

Zuidoost Azië & Australië

Landen bezocht: